Zoek uw fietsreis
 
back box back box
back box back box
 

Zoek op reiscode

 
back box back box
back box back box
 

Zoek op land

 
back box back box
back box back box
 
Tips voor recreatieve fietsers

Zadel en stuur afstand · Pedalen en positie · Bandenkeus · Versnellingen · Kleding · Stuur vasthouden · Houding op de fiets · Trapfrequentie · In een groep fietsen · Gezondheid · Rusten

Zadel en stuur afstand
Gaat u er even op uit, en geniet u van het fietsen? Dan is de hybride fiets wellicht een mooie fiets voor u. Als u zorgeloos op vakantie wilt gaan is het wel handig dat uw fiets perfect wordt afgestemd op uw lichaamsbouw. U kunt worden opgemeten en met die gegevens kan de fiets op de juiste manier worden afgesteld.U kunt namelijk niet op iedere wilkeurige fiets springen. Dat kan blessures veroorzaken. Een zadel dat niet goed staat kan al slecht zijn. Als het zadel te hoog staat, heeft u meer moeite om bij te trappers te komen. Dit zorgt ervoor dat u met het zitvlak over het zadel schuift, waardoor u zadelpijn kan krijgen. Dat wil zeggen dat u niet meer prettig op uw zadel kan zitten door irritatie in het zitvlak. In het ergste geval kunt u helemaal niet meer zitten van de pijn.Een zadel dat te laag staat kan spierpijn veroorzaken doordat de benen niet goed een strekkende beweging kunnen maken.Het zadel kan ook te ver naar voren of te ver naar achteren staan. Als het zadel te ver naar achteren staat, maakt u geen natuurlijke fietsbeweging waardoor u uw spieren verkeerd kunt overbelasten. Ook als het zadel te ver naar voren staat kan voor problemen zorgen. Uw knie moet dan te ver gebogen zijn waardoor u knie klachten kunt krijgen. Als u uw zadel laag en naar voren hebt staan, heeft u grote kans dat uw pezen in uw knie overbelast raken. Dit is een hele vervelende blessure waar u buiten het fietsen ook last van kunt hebben.Voor een hybride fiets is daarom een zacht zadel een aanrader. De zachte gel en het brede zit oppervlak, zorgt ervoor dat u zeer comfortabel op uw fiets zit.De stand van het stuur is minder blessure gevoelig. Uw stuur moet zo staan zoals u dat lekker vind zitten. U zou wel rugklachten kunnen krijgen als het stuur te laag staat of te ver.Kortom uw fiets goed verstellen is heel belangrijk. U kunt u laten opmeten bij de meeste fietsenwinkels. Als u zeker wilt weten dat u goed en betrouwbaar gemeten wordt kunt u langs komen op ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben hier de nieuwste Shimano Bikefitting apparatuur staan. Wij meten u hier graag op.Op reis kunt u ook zelf kijken of alles nog redelijk is afgesteld. Hier zijn namelijk een aantal vuistregels voor. Zadelhoogte kunt u controleren door op uw zadel te zitten en een kant van de trappers onderop te zetten. U zet de bal van uw voet horizontaal op de trapper. Het is de bedoeling dat uw knie lichtelijk gebogen staat.De afstand naar uw stuur kunt u schatten door uw onderarm tussen het zadel en het stuur te zetten. Het is dan de bedoeling dat uw elleboog tegen de punt van uw zadel staat. Uw gebalde hand moet dan bij het begin van uw stuur komen.
Voor de hoogte van het stuur zijn er geen vuistregels. Als u last krijgt van de rug moet u kijken of het stuur misschien te laag of te ver staat.

Let op!
Op deze manier meten is niet geheel nauwkeurig. Het geeft u slechts een kleine indicatie. Voor een goede meting kunt u dus bij ons langs komen.
Voor meer informatie over de Shimano Bikefitting kunt u terecht op: http://www.shimano-bikefitting.com
<Naar boven

Pedalen en positie
Een fiets komt moeilijk vooruit zonder trappers. De trappers bestaan in verschillende soorten. Het is belangrijk dat een pedaal een goede ondersteuning geeft aan uw voet. Een goede trapper geeft bescherming bij nat weer. Als u met slecht weer van uw trapper afglijdt, kan dat pijnlijke gevolgen hebben.Vaak hebben de pedalen ook reflectoren. Die zorgen ervoor dat een passerende auto u opmerkt in het donker als deze voorbij komt. Naast het voortbewegen van de fiets heeft een pedaal dus ook een veiligheidsfunctie. U kunt het beste, goede loopschoenen of schoenen met een goede grip gebruiken als u een fietstocht maakt. Deze kunnen namelijk de kans van het afglijden van het pedaal doen afnemen.De positie van de voet op het pedaal is ook belangrijk. Als u de bal van uw voet aan de voorkant van uw trapper doet fietst u op de meest comfortabele manier.
<Naar boven

Bandenkeus

Een hybride fiets heeft een aantal eisen aan de wielen, aangezien er op de hybride fietsen vaan bagage wordt meegenomen. De velgen zijn bijvoorbeeld erg stevig. De hybride fietsen hebben meestal twee 26 inch wielen. Deze zijn een tikje kleiner dan de wielen van een racefiets en een tikje groter als de wielen van een kinderfiets.Een hybride fiets is normaal gesproken voorzien van een presta- ventiel. Beter bekent als een Frans ventiel.
<Naar boven

Versnellingen
De meeste fietsen hebben tegenwoordig versnellingen. Dit maakt het fietsen een stuk makkelijker en comfortabeler. Het is nu mogelijk om een versnelling te kiezen die bij u past. Eerst was het altijd zo dat iemand zich moet aanpassen aan de fiets. Als er een zware versnelling op zat was dat jammer. En zeker als de weg omhoog liep.Een versnelling bestaat tegenwoordig uit een voor- en achterderailleur. Bij de voorderailleur zitten vaak 3 grote tandwielen. Bij de voorste tandwielen geldt, Hoe groter het tandwiel, hoe zwaarder de versnelling.De achterderailleur bestuurt de achterste tandwielen. Deze tandwielen vormen een cassette, die tegenwoordig vaak bestaat uit 8 tandwieltjes. De 8 tandwielen staan op volgorde van groot naar klein. Bij de achterste tandwielen geldt: hoe kleiner het tandwiel hoe zwaarder de versnelling.De zwaarste versnelling is dus: voor het grootste tandwiel, en achter het kleinste. Voor de lichtste versnelling geldt het tegenovergestelde. Namelijk; voor het kleinste tandwiel en achter het grootste tandwiel.De tandwielen hebben allemaal een eigen cijfer. Dit cijfer staat voor het aantal tanden op het tandwiel. Het getal bepaalt dus of het een groot tandwiel aangaat. De tandwielen bestaan in veel verschillende maten. De voorste tandwielen bij onze hybride fietsen bestaan uit een 42-,32-, en een 22 tandwiel. De achterste tandwielen bestaan zoals gezegd uit 8 tandwielen. Op onze hybride fietsen zitten de tandwielen: 11-13-15-17-20-23-26-30.Voor mensen die veel omhoog moeten fietsen is het ook mogelijk om de grootste 5 tandwielen (17- 20-23-26-30) laten vervangen door: 18-21-24-28-32. Deze zijn nog groter waardoor u een lichtere versnelling heeft.

Hybride fiets
De hybride fietsen hebben over het algemeen een zogenaamd puch- en pull schakelsysteem. Dit wordt bediend door twee losse hendels. De hendels om de achterste versnellingen te bedienen zitten rechts, bij de rechter remgreep. Hier staan de getallen 1 t/m 8 op. Deze getallen staan voor het tandwiel waar de ketting op staat. 1 is hierbij het grootste tandwiel (de lichtste) en 8 het kleinste tandwiel (de zwaarste).
Het schakelsysteem is zo gemaakt dat u enkel uw duim en wijsvinger hoeft te gebruiken. Met uw duim bedient u het onderste hendeltje. Door dit hendeltje naar binnen te duwen schakelt u naar een lichtere versnelling. Door het hendeltje bij uw wijsvinger in te drukken, schakelt u naar een zwaardere versnelling. Aan het linker handvat zit het systeem voor de voorderailleur. Het principe van de hendels werkt op de zelfde manier. Waar u alleen rekening mee moet houden, is dat de handelingen tegenovergesteld zijn. Om naar een lichtere versnelling te schakelen (kleiner tandwiel) dient u bij aan uw linker handvat de hendel bij uw wijsvinger om te halen. Om zwaarder te schakelen (een groter tandwiel) duwt u met uw duim de hendel naar binnen. Als u een tocht gaat doen dat een glooiende weg heeft of zelfs heuvelachtig, kunt u misschien beter een paar keer oefenen met het schakelen. Dan weet u zeker dat u niet in de problemen komt op de reis.Denk er wel om dat u ervoor zorgt dat de ketting nooit extreem schuin staat. Als de ketting te schuin staat slijt deze heel erg en zou die zelfs kunnen breken. In het onderstaande plaatje is te zien wat verantwoord is.
<Naar boven 

Kleding
Helm

De fietshelm is een belangrijk onderdeel van het fietsen. Het beschermt je hoofd voor eventuele valpartijen. Maar ook voor kleinere dingen is de helm erg nuttig. Door een bebost gebied kunnen takken hard aankomen en de helm beschermt tegen verwondingen. Een goede helm zorgt voor optimale bescherming en voldoende ventilatie. Bij sommige reizen is een helm verplicht. Bij de andere reizen raden wij het dragen van een helm sterk aan.

Wanneer vervangen?
Na een val of een ongeluk is de fietshelm niet meer bruikbaar, ook als er aan de buitenkant geen zichtbare schade te zien is. De fietshelm moet natuurlijk ook vervangen worden als hij te klein wordt of te oud. Een goede fietshelm gaat ongeveer 3 tot 5 jaar mee.

Fiets shirt
Tijdens het fietsen is het prettig om een goed fietsshirt te dragen. Een fietsshirt is ervoor gemaakt om het transpiratievocht sneller op te nemen en af te voeren. Ook is het belangrijk dat een fietsshirt lekker zit. Zo is het fijn als een shirt goed aansluit op het lichaam. Als een fietsshirt uit meerdere ‘paden’ bestaat is de pasvorm beter en zit het shirt comfortabeler. Er zijn fietsshirts vergelijkbaar voor ieder seizoen in verschillende kleuren en maten.

Fiets jas
De fietsjas is een bescherming tegen de kou. Temperatuur wordt vaak overschat, waardoor mensen snel geneigd zijn om in korte kleding te rijden. Het bovenlichaam beweegt niet of nauwelijks tijdens het fietsen, maar vangt wel wind. Het is dan verstandig om als het niet al te warm is een jasje aan te doen tegen de kou. Een andere optie zijn armstukken. Dat zijn losse mouwen die u als aanvulling van uw t- shirt kunt gebruiken. Armstukken zijn makkelijk aan te doen als de armen wat kouder worden, en makkelijk uit te doen als de armen warm zijn. Het nadeel is dat de rest van het bovenlichaam geen extra warmte krijgt.
Aan te raden bij temperaturen onder de 15 graden.

Windjas
Een windjas beschermt tegen de wind. Als er een harde wind staat, is het verstandig om een windjas aan te trekken. De jas geleid de wind. Door het isolatie materiaal houdt een goede windjas ook de warmte vast. En kan dus ook als extra bovenlaag worden gebruikt bij koud weer.

Regenjas/broek
De regenjas/broek beschermt tegen de regen. De onderkleding wordt niet nat, en het lichaam ook niet. Andere fietskleding weert geen regen, waardoor de kleding nat wordt, met als gevolg het lichaam ook. Daarom is het verstandig om altijd een regenjas mee te nemen, om griepjes te voorkomen.

Fietsbroek (kort)

Belangrijk om comfortabel te kunnen fietsen is een goede fietsbroek. Een fietsbroek kan met of zonder zeem zijn. Het zadel van een hybride fietsen en kinderfietsen zijn zachter en breder dan bij een sportfiets. Hierdoor is de zit comfortabeler waardoor een zeem geen noodzaak is. Het is wel prettig om een broek aan te schaffen. Op deze manier voorkomt u last aan het zitvlak.

Fietsbroek (lang)
Een lange fietsbroek voorkomt koude benen. Ook een lange broek kan voorzien zijn van een zeem. Maar dat is niet altijd zo. Het nadeel van een broek zonder zeem, is dat er dan een broek onder moet die wel van een zeem is voorzien. Een andere optie zijn beenstukken. Dat zijn als het ware de pijpen die een korte broek mist. Het voordeel hiervan is dat de beenstukken aangetrokken kunnen worden bij een korte broek als het fris wordt, en weer uitgetrokken als het warmer wordt.

Sokken
Voor extra comfort raden wij fietssokken aan. Anders dan gewone sokken, zorgen fietssokken voor zo min mogelijk wrijving tussen de voet en de schoen tijdens het fietsen. Ook het krijgen van blaren wordt voorkomen. Dit komt door het materiaal en het aantal sticks per cm².

Zweetkleding
Zweetkleding houdt het zweet vast. Zonder zweetkleding komt het zweet door de fietskleding waardoor dat nat wordt. Dat in combinatie met de rijwind kan leiden tot een griepje. Dit is te voorkomen door een goed absorberend zweetshirt aan te trekken.

Fietshandschoenen
De fietshandschoenen geven een optimale grip en ondersteuning op het stuur bij bezwete handen. Daarbij bieden ze ook bescherming bij een valpartij, en kunnen ze blaren voorkomen. Fietshandschoenen zijn er met lange vingers en korte. Afhankelijk van het weer kan er voor de lange- of korte handschoenen gekozen worden.
De fietshandschoenen zorgen ook voor demping en comfort.

Zonnebril
Bescherming van de ogen is erg belangrijk. Een zonnebril tijdens het fietsen is dan ook geen overbodige luxe. Een normale zonnebril is al voldoende, maar met minder goed weer is het zicht niet altijd even helder. Doorvoor bestaan er fietsbrillen met verwisselbare glazen voor alle weersomstandigheden. Het reliëf van de glazen zorgen ervoor dat elk detail scherp kan worden waargenomen. Ook voor de kinderen is het belangrijk om een goede zonnebril te dragen. Let er bij de aanschaf voor een bril voor uw kind(eren) ervoor dat u de juiste maat koopt, zodat de bril goed op het hoofd van uw kind(eren) past.
<Naar boven

Stuur vasthouden

Het stuur van een fiets houd je gewoon vast bij de handvaten. Dat klinkt erg logisch. Toch gebeurt dat niet altijd. Veel mensen houden het stuur in het midden vast. Dit is een gevaarlijke plek om je handen te houden. Niet allen kun je minder snel reageren, doordat je niet met je handen bij de remmen zit. Het sturen wordt ook erg moeilijk. Als de armen in het midden van het stuur zitten kunnen je armen het stuur bijna niet draaien. Gevaarlijke situaties dus.
Daarnaast zijn er ook mensen die niet op het stuur steunen, maar op de remmen. Dit is ook erg gevaarlijk. Het is nu namelijk onmogelijk om te remmen. De handen blokkeren de remmen namelijk. Maar dat is nog niet het gevaarlijkste. Remmen zijn er namelijk niet voor gemaakt om op te steunen. Ze zijn niet stevig genoeg. De kans is groot dat de remmen afbreken terwijl u fietst. Het gevolg is dat u lelijk te val kunt komen. Houd daarom te allen tijde uw handen op de handgrepen.Een andere reden om de handen op de handvaten te houden, is omdat daar de versnellingen zitten. Dit maakt het schakelen een stuk makkelijker. Maar dat het zo makkelijk gaat betekend niet dat er zomaar altijd geschakeld moet worden. De ketting krijgt het anders namelijk zwaar te verduren. Als veel kracht op te trappers staat, maar de omwentelingen die u draait zijn heel erg laag, moet u oppassen met het schakelen. U kunt zo namelijk uw ketting breken. Als u op een steile klim staat, kunt u het beste voor de klim al een beetje terugschakelen. Als u op de klim zelf nog te zwaar staat, moet u eerst achter wat lichter schakelen. Als u dan weer een hoger beentempo hebt, kunt u het voorblad gaan schakelen.Het schakelen moet u doen als u vindt dat het beentempo niet goed is, of als u vind dat u te veel kracht moet zetten om vooruit te komen. Tijdens het fietsen moet u proberen zo min mogelijk te schakelen. U kunt bij een lange fietstocht namelijk onnodig last krijgen van vermoeide benen. Als u voor een stoplicht komt te staan, is het verstandig om voordat u stil staat een lichtere versnelling te schakelen. Zo komt u weer makkelijker op gang als u weer weggaat. U moet nooit schakelen als de ketting niet draait. Als de ketting niet draait kan er ook niet naar een andere versnelling geschakeld worden. Om defect materiaal te voorkomen moet u dus alleen schakelen als u aan het rijden bent. En bij een laag beentempo nooit meer als een tandje per keer.
<Naar boven

Houding op de fiets

Klimmen
Wij zijn in het vlakke Nederland niet gewend om op de fiets bergop te rijden. Het verschil merkt u direct, zelfs voordat uw ogen het zien: u moet meer kracht zetten op de pedalen, de hartslag gaat omhoog en de ademhaling verandert. Wat voor de één een berg is, is voor de ander een heuvel. Cycletours heeft voor u een aantal belangrijke punten op een rij gezet.
De juiste versnelling bij een klim is erg persoonlijk en verschilt dan ook per persoon. De één fietst voor zijn/haar gevoel beter op kracht dan op souplesse. Kies een verzet waarin u zich lekker voelt. Als u het gevoel heeft met uw voeten in de lucht te trappen, dan rijd u te licht. Krijgt u de trappers moeizaam rond, dan rijd u te zwaar. Om een klim goed gedoseerd omhoog te kunnen rijden raden wij u aan om op souplesse omhoog te fietsen. Als u met een licht verzet omhoog fietst, is het ook makkelijker om de krachten te verdelen over de lengte van de klim. Het is het beste om met een constante trapbeweging omhoog te rijden. Dat houdt in dat als het tempo omhoog gaat er ook een tandje zwaarder getrapt mag worden. En als het tempo omlaag gaat moet je niet bang zijn om terug te schakelen. Een auto kan ook niet iedere berg over in de 4e versnelling.Omhoog gaan kost veel energie, zorg ervoor dat u voldoende voeding binnen heeft gekregen voor de klim en ook voldoende heeft gedronken. Tijdens de beklimming moet er ook regelmatig een slok genomen worden, want tijdens het klimmen wordt er veel gezweet, en het verloren vocht moet wel bijgevuld worden. Zorg ervoor dat u de voeten recht op de pedalen houdt. Dit voorkomt onnodige klachten in de kuiten. Een ketting die kraakt vraagt om verzorgd te worden. Tijdens een klim komt er veel druk op de ketting te staan waardoor een onverzorgde ketting niet goed meer ronddraait, en in het ergste geval zelfs kan breken. Smeer uw ketting op tijd in en u zult merken dat de klim een stuk makkelijker te overwinnen is.Tijdens een inspanning gaat de hartslag omhoog en veranderd uw ademhaling. Dit heeft te maken met het stijgingspercentage, tegenwind, warmte en meer. Wanneer u uw ademhaling goed onder controle houdt zult u merken dat het minder energie kost om een klim de baas te zijn. Een goede ademhaling zorgt ook voor een ontspanning in het lichaam en dus minder energie verlies. Tijdens een lange klim zult u merken dat er een bepaald ritme ontstaat tussen uw cadans, zithouding en ademhaling.Het is niet gek dat je erg moet hijgen. Veel mensen proberen het zware ademhalen in te houden omdat ze denken dat anderen dat denken dat ze moe zijn. Dit is een grote fout die gemaakt wordt. Door vrij te hijgen krijg je goed zuurstof binnen en kun je het klimmen veel langer volhouden. Door het hijgen te verbergen krijgt het bloed minder zuurstof waardoor het alleen maar slechter gaat. Blijft u zitten of staan, rijdt u met een hoge of lage trapfrequentie omhoog? Allemaal factoren die van invloed zijn op uw lichaamshouding op de fiets tijdens het klimmen. Het is vanzelfsprekend dat wanneer uw ontspannen op de fiets zit, een klim minder energie kost. In theorie klinkt het aardig, maar in de praktijk kan het nog wel eens tegen vallen. Uit ervaring kunnen wij vanuit Cycletours u wel vertellen dat zitten tijdens het klimmen het meest efficiënt is. Staand kunt u misschien wel een hoger vermogen leveren, maar dat kost wel meer energie. Hierdoor is het minder lang vol te houden en is het veel moeilijker om een relatief hoge trapfrequentie aan te houden. Wel is het verstandig om af en toe even te gaan staan. Hierdoor worden de beenspieren op een andere manier gebruikt en kan de rug gestrekt worden. Staand klimmen kan bijvoorbeeld op een kort en erg steil stuk prettig zijn. Het is beter om de fiets heen en weer te laten zwiepen dan om uw bovenlichaam heen en weer te bewegen, want dat kost meer energie.

Dalen
What goes up, must come down. Met andere woorden: na een klim volgt altijd een afdaling. Net als klimmen, zijn wij ook afdalen niet gewend in Nederland. Veiligheid speelt een belangrijke rol. Ons eerste advies luidt dan ook: komt u uitgeput op de top aan, ga dan niet direct naar beneden, kom eerst op adem en op krachten.Als u niet zo zeker bent in een afdaling, houd dan extra afstand op uw voorganger.
 
Ademhaling
Probeer ook goed op uw ademhaling te letten, zodat u ontspannen op de fiets blijft.De fiets voor vertrek controleren op mankementen geeft rust tijdens de rit en meer zekerheid in de afdaling.

Haarspeldbochten
Tijdens een afdaling zou het kunnen voorkomen dat u een aantal haarspeldbochten tegen komt. Over het algemeen zal de weg waarop u rijdt ook toegankelijk zijn voor ander verkeer en moet u hier ook rekening mee houden. Blijf dus absoluut op uw eigen weghelft en zorg dat u altijd een veiligheidsmarge inbouwt bij het ingaan van een bocht.
Voordat u de bocht in gaat blijf dan op het midden van uw eigen weghelft fietsen. Hierdoor zorgt u ervoor dat u niet ingehaald wordt door ander verkeer en kunt u met het ingaan van de bocht de ruimte gebruiken om naar de binnenkant van de bocht te sturen. Voor het ingaan van de bocht is het belangrijk om alvast goed door de bocht heen te kijken om niet verast te worden door onverwachte obstakels, zoals grind of stilstaand verkeer. Probeer bij het insturen van de bocht om naar de binnenkant toe te sturen. Hierdoor houdt u de ideale lijn aan, dit is van belang om goed de bocht uit te komen. Net als bij het benaderen van de bocht is het belangrijk om door de bocht te blijven kijken. Bij het uitkomen van de bocht is het erg belangrijk om te kijken waar u naar toe wilt. Dit gaat vanzelf als u de eerste twee punten heeft opgevolgd. Mocht u, door wat voor reden dan ook, op de andere weghelft terecht komen, probeer dan nog scherper door de bocht heen te kijken en door lichtjes te remmen de snelheid eruit te halen.

Let op!
Rem in de bocht niet met uw voorrem. Als u in de bocht met uw voorrem remt, riskeert u dat uw voorwiel wegglijdt. Dit zal u niet gebeuren als u voordat u de bocht ingaat voldoende heeft afgeremd en goed door de bocht heeft gekeken om te kijken hoe scherp de bocht is. Voor de zekerheid kunt u uzelf breed maken voor de bocht. Door de benen en armen wijd te houden en rechtop te gaan zitten haalt u zonder te remmen de snelheid er ook een beetje uit.

Remmen
Bij een afdaling, met veel bochten, zijn uw remmen u beste vriend. Voor het remmen in een afdaling zijn er een aantal aandachtspunten om rekening mee te houden. Rem nooit te abrupt, hierdoor kunnen de wielen blokkeren met als gevolg dat u valt. Rem nooit in een bocht, dit betekend dat u te hard de bocht in bent gegaan en de kans bestaat dat hierdoor u voorwiel weg glijd en u op het asfalt beland. Wanneer u een bocht nadert probeer dan vóór de bocht voldoende te remmen, zodat u in de bocht de remmen niet meer hoeft aan te raken. Als u remt houd er dan rekening mee dat u met zowel de voor- als achterrem remt. Probeer dit niet continu te doen. Als u continu op de rem zit, verslijten uw remmen heel snel door de hitte. U kunt zo ook uw velg beschadigen. U kunt proberen om afwisselend te remmen. Bijvoorbeeld twee seconden met de voorrem, twee sec met de achter rem, twee seconden met de voorrem enzovoorts. Een andere manier is om beide remmen tegelijk te gebruiken, maar dan dempend. Dat wil z
eggen dat u ongeveer drie seconden met beide remmen remt en dan 2 seconden niet. Zo voorkomt u smeltende remmen en beschadigde velgen. Wij adviseren om uw gewicht achter op de fiets te houden. Dit doet u door achterop het zadel te gaan zitten en de handen bij de remmen te houden. Als u dan moet remmen is de kans dat u over de kop slaat minimaal. Terwijl als u gewoon op de fiets zit, of zelfs ver naar voren  en u remt te hard met uw voorrem, is er een vergrote kans dat u voorover valt. Hou er ook rekening mee dat uw remweg bij een nat wegdek langer wordt. U moet dus eerder beginnen met remmen, zodat u vooralsnog een verantwoorde snelheid heeft als u de bocht ingaat. Het remmen in de bocht is bij nat weer extra riskant. Probeer dit altijd te vermijden. Alleen als dit niet anders kan moet u licht bijremmen met uw achterrem. Nooit met uw voorrem.

Lichaamshouding
Om goed een afdaling naar beneden te komen is uw lichaamshouding tijdens het afdalen erg belangrijk. Het is namelijk uiterst belangrijk dat uw hele lichaam zo ontspannen mogelijk is, ga niet verkrampt op uw fiets zitten. Schakel op een zwaar verzet, houd uw handen bij de remmen, breng uw ellebogen dicht tegen uw lichaam en houdt beide pedalen half hoog. Door een ontspannen lichaamshouding zult u ook eerder kunnen anticiperen op onverwachte auto’s, bochten…etc. Daarnaast zult u ook merken dat u het afdalen langer vol houdt.Probeer in de bocht ook uw bovenste been in de bocht te drukken. Door niet naar de weg onder u te kijken maar naar het einde van de bocht, kunt u beter een ideale lijn maken. Sturen doet u dus niet alleen met uw stuur, maar met het hele lichaam.
<Naar boven

Trapfrequentie
Om een klim te overleven kunt u het beste uw benen proberen zo veel mogelijk rust te gunnen. Nou is er tijdens een klim niet zo snel een moment van rust. Maar er zijn wel trucjes om wat gemakkelijker omhoog te komen. Als u met een lichte versnelling omhoog rijd, spaart u de benen en kunt u tegelijker tijd genieten van de mooie omgeving die een berg u biedt. Lekker fietsen en genieten komt zo mooi samen. Waar u op moet letten is dat u niet te licht rijdt. Dit kan er namelijk voor zorgen dat u uw eigen benen niet meer kunt bijhouden. En dat zou gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken. Ons advies is om, in een normale omgeving, op het binnen blad te rijden, en daar een versnelling bij kiezen die bij u past. Op deze manier voorkomt u eerder dat u te zwaar rijdt, waardoor u sneller moe wordt. Of te licht, waar door u uzelf niet kunt bijhouden.
<Naar boven

In een groep fietsen
Als u gewoon in een groep op de weg rijdt, rijdt u maximaal met 2 personen naast elkaar. Anders kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Op een grote weg is het zelfs beter om helemaal niet naast elkaar te fietsen. Het vele autoverkeer maakt het zij aan zij fietsen erg riskant. Daar komt bij dat in het buitenland de meeste automobilisten daar niet van gediend zijn. Denk daarom aan uw veiligheid.
Maar u zult vaak genoeg op mooie rustige wegen terecht komen. De grote drukke wegen worden door ons namelijk zo veel mogelijk vermijdt. Op deze manier is het mogelijk om te genieten van de omgeving zonder dat u al te veel rekening hoeft te houden met het verkeer.

Fietsen in een groep
Als u in een groep fietst, moet u goed communiceren met de rest van de groep. Als u ergens even wilt stoppen om te genieten van de omgeving, of even een hapje wilt eten, is het handig als iedereen weet dat er gestopt wordt.In een klim moet u altijd uw eigen tempo aanhouden. Spreek met elkaar af waar je op elkaar wacht. Zo blijft de groep toch nog als één geheel. De een rijdt harder omhoog als de ander. Dus om elkaar niet over hoop te rijden, is het verstandig om dergelijke afspraken te maken. Als er iemand erg tegen een klim opziet, is het misschien verstandig dat iemand die goed omhoog komt, bij deze persoon blijft. Samen uit samen thuis. Elkaar helpen is erg belangrijk in een groep. En u zult merken dat de vakantie niet meer stuk kan als de onderlinge banden sterk zijn.In een afdaling moet u ook goed op elkaar letten. Rij alleen niet naast elkaar bij een steile of onoverzichtelijke afdaling. Rij achter elkaar met een beetje afstand tussen de fietsers in zodat er kan worden gereageerd op onverwachte situaties.Na een afdaling kun u weer gezellig naast elkaar rijden.
<Naar boven

Gezondheid

Tijdens het fietsen moet je natuurlijk ook voeding voor onderweg hebben. Een rit van 4 uur hou je niet vol op een boterham met pindakaas. En zeker niet in de bergen. Daarom is het belangrijk dat er voeding mee op stap gaat. Wij adviseren u om uiterlijk om het uur iets te eten. Drinken moet u vaker doen. Een flinke slok adviseren wij om de 10 minuten.

Banaan: Een banaan is net als een reep makkelijk mee te nemen. Een banaan is puur fruit en is daarom erg verstandig om mee te nemen. Daarnaast bevat een banaan aardig wat koolhydraten, vitaminen en mineralen.

Water: Voor de wat kortere en rustige ritten kunt u water meenemen in de bidons. De extra energie die een energiedrank geeft is niet noodzakelijk bij een rustige dag. Uw lichaam vraagt er dan ook niet meteen om. Bij warm weer kunt u een snufje zout aan uw water toevoegen. Dit zorgt ervoor dat u vocht vasthoud. Hierdoor heeft u ook minder snel behoefde aan drinken. Dat neemt niet weg dat u wel op tijd en voldoende moet drinken.
Als u een smaakje prefereert, kunt u wat siroop toevoegen aan het water. Dan heeft u een lekker smaakje en een bijkomstigheid is dat er in siroop veel suiker zit.

Ontbijtkoek: Een ontbijtkoek bevat heel erg veel Koolhydraten en die zijn hard nodig op de fiets. Daar komt bij dat er heel weinig vetten, eiwittn en vezels in zitten. Dit zorgt ervoor dat de maagpassage wordt vertraagt. En dat is handig als er een zware inspanning geleverd moet worden.

Na en voor het fietsen
Na een lange fietstocht mag u uw kind en uzelf wel verwennen met een lekkere vette hap. Zolang dit niet elke dag wordt gedaan kan dit ook goed zijn. Na een week lang fietsen mag u wel weer bijgevuld worden. Zorg er wel voor dat er buiten dat veel gezond voedsel wordt gegeten.
<Naar boven

Rusten
Tussen het fietsen door moet u wel denken aan een beetje rust. Zo kunt u in de volgende fietstochten weer fris beginnen. Maar het is natuurlijk wel vakantie. Dat betekend dat u niet de hele dag op bed moet liggen als u niet fietst. Leuke uitstapjes maken en op de camping met anderen leuke spelletjes doen is natuurlijk niet erg. Waar u op moet letten is dat u voldoende nachtrust hebt. Als u een keer laat naar bed gaat, slaap dan wat langer uit. Zo kunt u een mooie combinatie maken van fietsen en vakantie.
Tijdens het fietsen is het soms ook fijn om even te stoppen. Even samen wat eten en drinken of van het uitzicht genieten. Misschien wilt u wel mooie foto’s maken, of bent u gewoon even aan rust toe. Stop dan wel op een veilige plek op een verantwoorde manier. Let er wel op dat u op tijd stopt. Als u pas stopt als u al helemaal bent uitgeteld, is het al te laat. Zeker als u nog niet een erg ervaren fietser bent, kunt u in het begin beter af en toe stoppen.
<Naar boven

 
back box back box