Fietsvakantie Frankrijk de Klassiekers van de Alpen

Cycletours Fietsvakantie Frankrijk de klassiekers van de Alpen 14 ALK Henk Lenting (13)

Niveau 6 | Reiscode ALK | Groep | Kamperen | Rondreis | 15 dagen | Fietsbus, eigen vervoer

Deze nieuwe fietsvakantie Frankrijk de Klassiekers van de Alpen maakt zijn naam meer dan waard.  Tijdens deze 15-daagse reis zijn zoveel mogelijk beroemde Alpen cols opgenomen. In chronologische volgorde zijn de volgende Tour de France beklimmingen opgenomen : Col du Noyer, Col de Sarenne, Alpe d’Huez, Col du Glandon, Col de La Madeleine, Col de Télégraphe, Col du Galibier,  Col d’Izoard, Col Agnel, Col de Vars,  Col d’Allos, Col des Champs, Col de la Cayolle en Col de la Bonette. Ondanks al deze Alpenreizen zijn alle etappes beneden de 100 kilometer en zijn de routes zou gepland dat er nooit meer dan één beroemde Alpen col per dag is en er meerdere dagen (op 1 keer na) op de campings wordt verbleven. De Klassiekers van de Alpen zijn nog nooit zo toegankelijk geweest.

Nieuwe fietsreis in de Alpen

• 1 Alpencol per dag
• De mooiste bergen uit de Tour de France
• Om de dag een verplaatsing
• Gedetailleerde routebeschrijvingen en GPS-tracks
• Vaak keuze uit 2 afstanden per dag
• Maaltijden uit de Cycletours keuken
• Bagagevervoer

Boeken

Reisdata

Met fietsbus
3 augustus 2018

Met eigen vervoer
4 augustus 2018

Reissom (code ALK)

Met fietsbus € 1045,- Gegarandeerd vertrek
Eigen vervoer € 795,- Gegarandeerd vertrek

Fietshuur: Racefiets € 250,-
Kaart: Michelin 333 & 334 € 17,98

Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking
Reserveringskosten € 20,- per boeking

Boeken

Dag 1: Aankomst in Sisteron

Na aankomst heeft u voldoende tijd om de mooie stad Sisteron te bezoeken.

Dag 2: Sisteron – Saint Étienne en Devoluy, 89 km / 1400 hm

De eerste etappe begint relatief rustig met 3 kleinere beklimmingen.  De Col d’Espréaux (1142 m) is een langere klim (11 km) met een stijgingspercentage van 4,9 gemiddeld. Er volgen nog de Col du Festre (14 km, 1329 m) de Col de Rioupes (3 km, 1430 m). Prachtige niet te steile beklimming door het bos.

Dag 3:Saint Étienne en Dévoluy, rondrit Tour du Dévoluy, 62 km / 1500 hm

De rondrit start met de klim naar de Col de Rioupes (1430 m, 3.9 km). Er volgt een mooie en lange afdaling. Na St. Disdier zoekt u de kleinere wegen op en krijgt daarbij een opeenvolging van korte klimmetjes. Als afsluiter klimt u naar de Col du Noyer (1664 m), volgens plaatselijke wielerfanaten de mooiste klim uit de omgeving. De route ‘Tour de Dévoluy’ is een goed bewegwijzerde fietsroute. Elke kilometer staat er een bordje met het te verwachten stijgingspercentage.

Dag 4: Devoluy – Bourg d’Oisans, 77 km / 2100 hm

U fietst vanaf de camping naar Corps, al moet u nog wel 3 km klimmen om daar te komen. Een stukje na Corps kunt u aan de klim van de Col de Parquetout beginnen. De klim van ruim 12 km is vooral de laatste 4 km steil (9-10%). Vandaar door naar de Col d’Ornon. Geen haarspeldbochten, het lijkt wel vals plat omhoog, maar uw benen weten beter. De klim van 14 km loopt gestaag van 3% aan het begin naar 7% aan de top. Na de klim zoeft u naar Bourg d’Oisans.

Dag 5: Bourg d’Oisans, rondrit Col de Sarenne, 63 km

U start onmiddellijk met een klim van 8.5 km richting Alpe d’Huez. Na 2.6 km echter, bij La Garde neemt u een klein wegje. Het eerste deel van deze prachtige weg loopt tegen de bergflank en geeft prachtige zichten op de lager gelegen vallei. In Le Freney d’Oisans begint de 15.7 km lange klim naar de Col de Sarenne (1999 m). En ten slotte bij Alpe d’Huez wordt nog een uitstapje gemaakt naar Lac Besson, een klein meertje gelegen aan het einde van de asfaltweg op een hoogte van 2074 m.

Dag 6: Bourg d’Oisans – La Chambre, 73 km

Het lijkt maar weinig, 73 km, maar vergis uzelf niet: best lastige etappe, de benen zijn nog niet zo gewend aan de bergen. Keuze uit wel of niet l’Alpe d’Huez beklimmen. Als de Alpe d’Huez niet wordt beklommen wordt de grootte klim de Glandon. Een lange klim (25 km) met twee korte afdalingen erin, maar daar staan flink steile stukken (meer dan 10%) tegenover. Daarna lekker afdalen naar St. Martin La Chambre.

Dag 7: La Chambre, rondrit Col de La Madeleine, 40 km

Een klassieke col staat vandaag op het programma. De klim is evenwel niet mis: de Col de la Madeleine: 19 km gemiddeld 8 procent omhoog.

Dag 8: La Chambre – Villar-d’Arène, 68 km / 2100 hm

Vandaag een klassieke combinatie van twee beroemde cols: Col du Télégraphe en Col du Galibier. Het totale traject is 35 kilometer lang met na de top van de Col du Télégraph een korte niet al te steile afdaling van 5 kilometer. Vervolgens één van de mooiste en zwaartste beklimmingen van de Alpen. De Col du Galibier (2642 m) is de laatste 7 kilometer gem. 9% met pieken tot 11%. na deze inspanningen volgt een korte afdaling naar de camping. U overnacht op 1600 m.

Dag 9: Villar-d’Arène – Guillestre, 75 km of Via d’Izoard, 85 km / 1200 hm

U daalt af naar Briançon. Vervolgens fietst u via kleinere wegen door de vallei van de Durance naar Guillestre en hierbij krijgt u nog wat kortere klimmetjes onder de wielen geschoven. Vanaf Briançon is de route bewegwijzerd. Elke kilometer staat een bordje met de te verwachten stijging of daling.

Via d’Izoard, 85 km
U kunt in Briançon ook kiezen om de Col d’Izoard. van de noordkant te bedwingen. Eerst een paar bochten naar de vlakte, dan rechte weg over de vlakte, waar u wel degelijk moet klimmen. Na Le Laus begint het bosgedeelte. Hier is de weg ook smaller en slechter met veel haarspeldbochten. Dit wordt als het zwaarste gedeelte van de klim ervaren. De top is op 1 km afstand zichtbaar. De gehele klim is trouwens prachtig. Op de top staat een museumpje (Relais du Cyclotourisme) over de geschiedenis van de fiets. Dat moet men even gaan bekijken. Er zijn tevens souvenirs te verkrijgen (er is geen restaurant).
± 3 km vanaf de top in de afdaling, racet u aan je rechterhand langs een rotsblok met daarop twee stenen met de koppen van Fausto Coppi en Louison Bobet. Van dit monument zijn veel kaarten verkrijgbaar. Na Arvieus heerlijk nieuw asfalt met het laatste stuk door een mooie gorge.

Dag 10: Guillestre, rondrit Col Agnel, 88 km / 2100 hm

Vandaag fietst u naar de Italiaanse grens met de mooie maar zware Col Agnel. Met een hoogte van 2744 meter is de Agnel na de Stelvio en de Col de I’lseran de hoogste pas van Europa (Col de la Bonette is geen pas). De laatste 8 km van de 21 km lange klim kent een gemiddeld stijgingspercentage van 8% met uitschieters tot 12%.

Dag 11: Guillestre – Barcelonette, 53 km / 1100 hm of 80 km / 2000 hm

Goed asfalt. u klimt boven het dal uit waar Guillestre in ligt met prachtige uitzichten (bij mooi weer natuurlijk). In dit eerste gedeelte veel haarspeldbochten, daarna rechte stukken. In Les Claux veel drukte, dit is een Frans ski-oord. In St. Marcellin twee keer een drempel! De gehele klim van de Col de Vars (2109 m) is zeer regelmatig op het allerlaatste gedeelte na, dat klimt en daalt wat. U heeft af en toe al het idee dat u op de top bent. U komt ook driemaal door het dorp Vars. Boven is een restaurant en de wind waait vaak tegen. Laat uzelf niet demotiveren door deze klim. De afdaling is redelijk steil met in het begin veel haarspeldbochten. In het vlakke deel onderaan de afdaling zit een onverlichte rechte tunnel. De weggesteldheid is redelijk.

Voor de liefhebber biedt Cycletours om aan het eind van etappe naar het skidorp Risoul te fietsen. De etappe wordt dan 27 km langer.

Dag 12: Barcelonette, rondrit Col d’Allos – Col des Champs – Col de la Cayolle, 117 km

In deze klassieke rondrit beklimt u 3 mooie cols op vooral kleinere wegen en fietst hierbij ruim 50 km bergop met meer dan 3300 hoogtemeters. Net voorbij de camping start de 17 km lange klim naar de Col d’Allos (2247 m). Na de afdaling volgt bij Colmars les Alpes de beklimming (11.5 km) van de Col des Champs (2087 m). De 20 km lange Col de la Cayolle (2326 m) is de derde uitdaging van de dag waarna een mooie afdaling door de Gorges du Bachelard u opnieuw in Barcelonnette brengt.

Uiteraard kunt u ook kiezen om alleen de Col d’Allos (2247 m) of de Col de la Cayolle (2326 m) te bedwingen.

Dag 13: Barcelonette, rondrit Col de la Bonette, 67 km / 1585 hm

Na 10 km, in Jausiers start de 23 km lange klim naar de Col de la Bonette. Met een hoogte van 2802 m is dit het hoogste punt van de reis. De stijgingspercentages blijven de gehele klim rond 7% à 8%, er zijn dus weinig herstelmomenten. U maakt 1585 hoogtemeters (gemiddeld stijgingspercentage 7%). Nadien daalt u terug af naar Jausiers.

Dag 14: Barcelonette – Sisteron, 98 km / 1200 hm

De laatste etappe is de lnagste etappe, maar zeker niet de lastigste. Via een drukkere weg stroomafwaarts door de vallei van de Ubaye verlaat u Barcelonnette. Na de afslag naar Montclar wordt het rustiger en klimt u met mooie uitzichten op het Lac de Serre-Ponçon naar de Col Saint Jean (1333 m, 9.8 km). Na Selonnet loopt de route over een smallere weg. Col de Garcinets (1185 m, 6.2 km) en Col des Sagnes (1182 m, 3.2 km) zijn de laatste 2 klimmetjes van deze reis. En ten slotte brengt een lange afdaling u terug in Sisteron.

Dag 15: Sisteron, vertrek naar Nederland

Na het ontbijt eindigt uw fietsvakantie. De deelnemers die reizen met de fietsbus kunnen er nog een leuke dag van maken voor de bus ’s avonds vertrekt naar Nederland.

Inbegrepen

• Camping– en douchegelden
• Veldkeuken
• Luifels, tafels en banken
• Reisbegeleiding
• Bagagevervoer
• Technische assistentie en materiaalservice
• Routebeschrijving
• GPS-tracks
• Vervoer Nederland – Frankrijk per Royal-Class fietsbus v.v. (buscode BSFAS)

Bij te boeken

Fietshuur
• Racefiets € 250,-
• Kaart:
• Reis- en annuleringsverzekering

Niet inbegrepen

• De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 14, – per persoon per dag

Reisbegeleiding

De reisbegeleiding bestaat uit twee begeleiders. Zij zorgen voor etappe-informatie, bagagevervoer, technische assistentie en materiaalservice, verzorging onderweg en de boodschappen. In het eigen verplaatsbaar restaurant wordt er een heerlijke drie-gangenmaaltijd gekookt. Eén avond wordt er niet gekookt.

Eten & drinken

Er gaat een complete mobiele keuken inclusief borden en bestek mee. De begeleider doet inkopen voor ontbijt, lunch en diner. Gedurende de reis helpt u gemiddeld twee à drie keer de Cycletours kok met het voorbereiden van de maaltijden (ontbijt en diner). Na het eten wordt er natuurlijk nog geholpen met de afwas.
Op alle dagen wordt er gekookt, op één dag na, op die dag is er voor de begeleiding een moment van rust. Voorts is het mogelijk om zelf een lunchpakket te maken. Bij de maaltijden is er ook wijn, water en/of frisdrank, koffie en thee. Onze koks proberen zoveel mogelijk rekening te houden met diëten en allergieën. Houdt u wel rekening met de beperkingen van kamperen en koken voor een grote groep. Wij verzoeken u vriendelijk eventuele diëten en allergieën bij boeking door te geven en na te vragen of Cycletours aan uw wensen kan voldoen.

De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 14, – per persoon per dag. U kunt er tijdens de reis ook voor kiezen om uit eten te gaan of zelf te koken. U dient dan wel uw eigen kookgerei mee te nemen.

Technische assistentie en hulp

Tijdens de reis gaat er een gecombineerde bagage/servicewagen mee. U zult onze begeleiders meestal in de loop van de dag op de route zien. Zij kunnen u, als dat nodig is, hulp verlenen. De begeleider is technisch goed op de hoogte en kan u helpen bij reparaties onderweg of op de etappeplaats. Mocht u later in de tocht absoluut niet verder kunnen en de begeleiders zijn al voorbij, dan kunt u de begeleider bellen en wordt u opgehaald.

Bagagevervoer

Dit houdt in: het vervoer van uw bagage van etappeplaats naar etappeplaats. Bagage en tenten gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Een eigen campingstoeltje is alleen toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien. Op uw fiets vervoert u slechts uzelf en eventueel een lunchpakketje, regenjack, fototoestel en andere spullen voor onderweg. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website.

Routebeschrijving

U ontvangt de routebeschrijvingen ongeveer 10 dagen voor aanvang van de reis. We raden u aan de route op een kaart in te tekenen.

De campings waar u gedurende de reis op verblijft zijn eenvoudig, maar voorzien in de basisbehoefte. De sanitairgebouwen zijn eenvoudig, maar goed onderhouden. Op de meeste campings is een zwembad aanwezig waar u een verfrissende duik kunt nemen na een fietstocht.

 
Fietsbus

De reis met de fietsbus duurt 17 dagen. De fietsbus vertrekt op vrijdag vanuit Nederland en komt op zaterdag (dag 1) aan in Sisteron. Terug vertrekt u op zaterdagavond en komt u op zondag (dag 17) aan in Nederland.
De reistijd vanaf Maastricht naar Sisteron bedraagt ongeveer 16,5 uur, de bus zal rond 09.00 in Sisteron aankomen. Bij aankomst op de bestemming zal de reisbegeleiding u opwachten en zal er een ontbijt voor u klaarstaan.

Reisschema fietsbus (BSFAS)

Cycletours Fietsbus

Heenreis

vrijdag
• 11.45 V Amsterdam
• 13.00 V Utrecht
• 15.00 V Eindhoven
• 16.30 V Maastricht
zaterdag
• 06.00    Avignon
• 09.00 A Sisteron

Terugreis

zaterdag
• 20.00 V Sisteron
• 23.00    Avignon
zondag
• 10:30 A Maastricht
• 12:00 A Eindhoven
• 14.00 A Utrecht
• 15.00 A Amsterdam

Eigen vervoer

Komt u met eigen vervoer, dan wordt u op zaterdag in de loop van de dag verwacht op de camping. U treft daar de reisbegeleiders en de overige deelnemers.
De route vanaf Utrecht naar Sisteron is Antwerpen – Brussel – Neufchateau – Metz – Langres – Beaune – Macon – Lyon – Grenoble – Sisteron.
U kunt de auto op de parkeerplaats naast de camping op eigen risico parkeren.

De huurfiets

U kunt bij Cycletours, indien bij boeking opgegeven, een fiets huren. Klik hier voor meer informatie

De eigen fiets

Een goede fiets is onontbeerlijk voor een geslaagde fietsvakantie. Kijk uw fiets voor vertrek uit Nederland grondig na. Let vooral op de conditie van banden, remmen en versnellingen. Verder adviseren wij u een (kabel)fietsslot en een reparatiesetje met reservebinnenband, fietspompje en multitool mee te nemen.

Reservemateriaal

Gereedschap en reservemateriaal zijn in de begeleidersbus aanwezig. In de grotere plaatsen tijdens de reis zijn fietsenmakers.

Kamperen

De kampeerplaatsen zijn gereserveerd, u dient echter zelf te zorgen voor een tent, matje, slaapzak, binnenzak (laken) en zaklamp. Dit is een reis met een mobiele keuken,wat inhoudt dat er een volledig ingerichte keuken mee gaat inclusief bekers, borden en bestek alsmede tafels en banken. De kosten voor de maaltijden betaalt u ter plaatse (circa € 14,- p.p.p.d.).

Bagagevervoer

Bagage en tenten gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Een eigen campingstoeltje is alleen toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien.

Kleding

Tijdens het fietsen is het aan te bevelen om een goed zittend fietsshirt te dragen dat transpiratievocht snel opneemt en afvoert. Een winddicht jack is prettig in de afdaling en ook extra warme fietskleding kan goed van pas komen. Het weer kan snel omslaan in deze regio en wanneer het beneden in het dal terrasjesweer is, kan het op de top ijzig koud of mistig zijn. Één of meerdere fietsbroeken en -shirts zijn aan te bevelen, evenals een trui voor ’s avonds, een wind/regenjack en hoofdbescherming.Verder: een tasje voor onderweg, hoofdbescherming (helm), een zonnebril en een fototoestel. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website.
Wij raden het ten zeerste aan om een helm te dragen tijden het fietsen.

Zwemkleding

In verschillende landen stellen campings soms specifieke eisen aan de zwemkleding. Deze voorwaarden zijn opgesteld om de hygiëne te bevorderen. In Frankrijk is het bijvoorbeeld vaak niet toegestaan om met shorts aan gebruik te maken van het zwembad op de camping. Op Italiaanse campings komt het voor dat het verplicht is om een badmuts te dragen bij het zwemmen (ook voor heren).