Fietsvakantie Frankrijk Italië Alpen hotel

Fietsvakantie Cycletours Frankrijk Italië Alpen hotel

Hoogteprofiel Cycletours Frankrijk Italië AlpenNiveau 8 | Reiscode ALP | Groep | Hotel | Rondreis | 9 dagen | Fietsbus, eigen vervoer

Hoe zuidelijker, hoe meer mediterraans de Franse Alpen worden. Tijdens deze fietsvakantie Frankrijk Italië Alpen hotel  zult u versteld staan van het vele natuurschoon en de afwisselende landschappen. Dat neemt niet weg dat u ook nu de strijd aangaat met cols als de Col de la Bonette en de Col du Galibier. U verblijft in hotels incl. ontbijt en diner en uw ploegleider zorgt voor verzorging onderweg, technische assistentie, bagagevervoer en etappe-informatie. Zorg dat u en uw racefiets in goede conditie zijn. Dit is een fietsreis voor de betere racefietsers die twee of meer cols op een dag geen probleem vinden.

Nieuwe reis in de Alpen door Frankrijk en Italië

• Alpenreizen als Col de la Lombarde, Colle di Sampeyre, Colle dell’Agnello en de Col d’IzoardFietsvakantie Cycletours Frankrijk Italie Alpen hotel ALP kaart
• Gorges du Verdon
• Prachtige natuurparken Mercantour en Queyras
• Gedetailleerde routebeschrijvingen en GPS tracks
• Maaltijden uit de Cycletours keuken
• Bagagevervoer

Boeken

Reisdata en prijzen

Met fietsbus
30 augustus 2019

Met eigen vervoer
31 augustus 2019

Reissom (Reiscode ALP)

Met fietsbus €  1395,-
Eigen vervoer € 1145,-

Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking
Reserveringskosten € 20,- per boeking

Bij te boeken

Kaart:

Boeken

Dag 1: Startpunt Sisteron

U wordt op zaterdag in de loop van de dag verwacht in het hotel. U treft daar de reisbegeleiding en de overige deelnemers. Na aankomst in het hotel kunt u bijkomen van de reis, het leuke dorpje bezoeken of de benen vast warm draaien in de omgeving. Zo kunt u een rondrit naar de top van het “broertje van de Mont Ventoux”, de Montagne de Lure fietsen.

• Montagne de Lure (1745m):
De berg wordt ook wel het “broertje van de Mont Ventoux” genoemd. Niet alleen omdat dit de eerste “fatsoenlijke” beklimming is in de buurt van de Ventoux. Het landschap op de top heeft iets weg van het maanlandschap op de Mont Ventoux. Vanaf de zuidkant is de beklimming 18 kilometer met een gemiddelde stijging van 5,9%. Hij is erg geleidelijk van begin tot eind. De eerste kilometer heeft een paar kleine uitschieters van ruim 10%. U stijgt totaal 1066 meter.

Dag 2: Sisteron – Guillestre, 118 of 123 km / 2250 of 2450 hm

Na het verlaten van Sisteron start een eerste kort en licht klimmetje (4.3 km). En meteen volgt de 25 km lange maar niet zo steile klim naar de Col de Sarraut (980 m). Na de afdaling loopt de route reeds in de vallei van de Durance. Tijdens de klim (2 delen 2.6 km en 4.3 km) naar de Col de Lebraut (1110 m) krijgt u fantastische uitzichten op het Lac de Serre – Ponçon en zijn indrukwekkende stuwdam. De derde klim van de dag naar het dorp Saint Apollinaire (1272 m, 9.7 km) is erg pittig. Daarna blijft het wat op en neer gaan om uiteindelijk af te dalen naar Embrun. Ook het laatste stuk langs de andere oever van de Durance kent nog een aantal korte klimmetjes alvorens te arriveren in het gezellige Guillestre.

• Col de Sarraut (980 m): een relatief lange klim van totaal ruim 11 kilometer. Met een gemiddelde stijging van 2,3% en een maximum van iets meer dan 4% is hij bepaald niet steil. U stijgt totaal 271 meter.
• Col Lebraut (1110 m): de totale beklimming is 10 kilometer met een gemiddelde stijging van 4,4%. De beklimming bestaat uit twee steilere delen met een korte afdaling halverwege. De maximale stijging op de steilere stukken is ruim 9%. U stijgt in totaal 496 meter.
• Côte de Saint-Apollinaire (1272 m): de beklimming is ruim 8 kilometer met een gemiddelde stijging van 5,0%. Het lastigste stuk van de klim is halverwege met passages van ruim 8%. U stijgt totaal 418 m.

Lange route

Na 18 km verlaat u het traject van de kortere etappe en gaat u op zoek naar de Col des Sagnes (1189 m). De klim is langer (27 km) en bij Les Tourniquets  (reeks haarspeldbochten) ook even erg pittig te noemen. Na de afdaling komt u terug op de route van de kortere etappe.
• Col des Sagnes (1189 m): ten opzichte van de Col de Sarraut is deze iets uitdagender. Dit is niet alleen omdat hij ruim 200 meter hoger is. De laatste 4 kilometers zijn pittig met passages van ruim 9% en hij is totaal ruim 17 kilometer lang. De gemiddelde stijging is 3,1%. U stijgt in totaal 627 m.

Dag 3: Guillestre – Lanslebourg, 160 km / 4300 hm

Een zware etappe die begint met de 25 km lange klim naar de Col d’Izoard (2360 m) via de klassieke zuidkant. In Briançon start dan onmiddellijk de klim naar de Col du Galibier (2642 m) via de Col du Lautaret (2058 m), liefst 36 km bergop! Na Valloire volgt nog de Col du Télégraphe (4.7 km / 1566 m) en in St. Michel de Maurienne gaat de weg terug stijgen tot Modane. Na het verlaten van Modane gaat de weg meteen stijgen naar Aussois (8.4 km / ca. 1500 m).

• Col d’Izoard (2360m): de Izoard is in de Tourgeschiedenis met name bekend van de duels die Fausto Coppi en Louison Bobet uitvochten. In 2017  is de finish op top van de Izoard in de 18e etappe van de Tour de France. Het zou goed kunnen dat hier de beslissing valt voor het eindklassement. Vanuit Guillestre is de klim erg pittig, een stuk lastiger dan vanuit Briançon. De beklimming van deze kant is 31 kilometer met een gemiddelde stijging van 4,4%. Het begint met een lang stuk valt plat, maar ze zijn zeker niet “gratis”. Na het dorp Arvieux op zo’n 11 kilometer van de top wordt het een stuk steiler. De gemiddelde stijging is hier nauwelijks onder de 8%, met een maximum van tegen de 11%. U stijgt in totaal 1425 meter.

• Col du Galibier (2642m): nog zo’n beroemde col uit de Tour de France. Herinnert u zich de duels tussen Andy Schleck en Cadel Evans nog uit 2011? Schleck won de etappe, maar Evans trok in Parijs aan het langste eind. Daarnaast is het ook de scherprechter van de jaarlijkse toertocht “La Marmotte”, vernoemd naar het diertje dat je er regelmatig ziet rondlopen. Vanuit Briançon neemt u de beklimming van de (relatief) makkelijke kant. De beklimming is totaal 36,4 kilometer met een gemiddelde stijging van 4,0%. Pas na de top van de Lautaret wordt het een stuk steiler met passages van ruim 7% en een maximum van bijna 12%. U stijgt totaal 1461 meter, een stuk minder dan de 2095 meter vanaf de noordkant.

Dag 4: Lanslebourg – Sestrière, 88 km / 2470 hm of 3300 hm

In Lanslebourg start de klim naar de Col du Mont Cenis (10 km / 2083 m). Na de top blijft u 5,5 km op deze hoogte en krijgt hierbij mooie zichten op het Lac du Mont Cenis. Tijdens de afdaling fietst u Italië in. In Susa gaat u terug klimmen. U fietst via de drukkere SS24 naar Cesana Torinese. De laatste 13 km gaan over rustige wegen en u klimt verder naar Sestriere, een skidorp gelegen op een hoogte van 2000 m!

• Côte de Aussois (1519m): een goede warming-up van de dag. De totale beklimming is ruim 8 kilometer met een gemiddelde stijging van 5,4%. In laatste kilometers zitten uitschieters van ruim 8%. U stijgt in totaal 473 meter.
• Col du Mont-Cenis (2081m): u beklimt deze col vanaf de noordkant. Deze is een stuk eenvoudiger dan vanaf de zuidkant. Vanaf Lanslebourg is de beklimming 10 kilometer met een gemiddelde stijging van 6,9%. Het middenstuk van de beklimming is het pittigst met passages van ruim 11%. U stijgt totaal 684 meter. In de afdaling van de beklimming passeert u het prachtige meer “Lac du Mont-Cenis”, voordat u de grens met Italië passeert.
• Sestrière (2035m): deze beklimming wordt heel regelmatig in het parcours opgenomen van de Giro d’Italia. In 2015 liet de Italiaan Fabio Aru zijn supertalent zien met een indrukwekkende overwinning met aankomst in het skidorp. De totale beklimming vanuit Oulx is ruim 21 kilometer met een gemiddelde stijging van 4,2%. De eerste 10 kilometer zijn vrij eenvoudig. Na het dorp Cesana Torinese wordt het gelijk pittig met passages van ruim 9%. Na 3 kilometer stevig klimmen wordt het weer iets minder steil. U stijgt totaal 915 meter.

Lange route

Na Susa kunt u voor de Colle delle Finestre (2176 m) kiezen. Weet hierbij dat de laatste 8 km over een grindweg gaan (die soms echt slecht en steil is). De zware 19 km lange klim kent bovendien een gemiddeld stijgingspercentage van 9,3% en een maximum van 14,2%. Na de afdaling is het nog 16 km klimmen naar Sestriere, een skidorp gelegen op een hoogte van 2000 m!

• Colle delle Finestre (2176 m): deze beklimming heeft in korte tijd zeer snel naam gemaakt onder wielerliefhebbers sinds de eerste keer dat de Giro d’Italia de col aandeed in 2005. Niet alleen is de col erg steil, maar ook zijn de laatste 8 kilometer onverhard. De totale beklimming is ruim 18 kilometer met een gemiddelde stijging van maar liefst 9,3%! Vooral de eerste kilometers vanaf Susa zijn pittig met passages van ruim 13%. U stijgt totaal 1692 meter.
• Sestrière (2035 m): voor de lange route fietst u de beklimming naar Sestrière vanaf de oostkant. U fietst alleen de laatste 16 kilometer van de in totaal maar liefst 55 kilometer lange beklimming vanaf Pinerolo. Vanaf Pourriéres begint het met 8 kilometer vals plat. Na het dorp Traverses wordt het een stuk steiler met een gemiddelde stijging van ongeveer 6% en passages boven de 9%. U stijgt totaal ongeveer 625 meter.

Dag 5: Sestrière – Sampeyre, 122 km / 3100 hm

U start de dag met een afdaling naar Cesana Torinese, waar de eerste klim op u wacht: Col de Montgenèvre (8.4 km, 1854 m). In Briançon verlaat u de drukkere wegen en klimt u naar de Col d’Izoard (19.2 km, 2360 m). Daarna wacht de Col Agnel (20.9 km, 2744 m). Deze bergpas is na de Stelvio en de Col de l’lseran  de hoogste col van Europa (de Bonette is geen col). Tenslotte daalt u via het Lago di Castello af naar het hotel bij Sampeyre.

• Col d’Izoard (2360 m): de Izoard is in de Tourgeschiedenis met name bekend van de duels die Fausto Coppi en Louison Bobet uitvochten. Dit jaar (2017) is de finish op top van de Izoard in de 18e etappe van de Tour de France. Het zou goed kunnen dat hier de beslissing valt voor het eindklassement. Vanuit Briançon is klim iets eenvoudiger dan vanaf de kant van Guillestre. De beklimming van deze kant is ruim 19 kilometer met een gemiddelde stijging van 6,0%. Het grote verschil met de beklimming vanaf Guillestre is dat deze een stuk gelijkmatiger stijgt. Op een stuk vals plat na 5 kilometer klimmen is het stijgingspercentage continu rond de 7%. De laatste 6 kilometers zijn iets steiler met een gemiddelde stijging van ongeveer 8%. U stijgt in totaal 1155 meter.
• Col Agnel (Colle dell’Agnello) (2744 m): sinds Mei 2016 een Col waar menig Nederlandse wielerliefhebbers niet graag aan herinnerd worden. Steven Kruiswijk leek voor het eerst sinds 1980 een grote ronde voor Nederland te gaan winnen. Nog nooit won een Nederlander de Giro d’Italia. Met ruim 3 minuten voorsprong in het klassement op de nummer 2, vloog hij in de afdaling uit de bocht tegen een grote sneeuwmuur. De beklimming is maar liefst 31 kilometer lang. Hiervan zijn vooral de laatste 9 kilometer pittig, met een gemiddelde stijging van 10% en passages van ruim 15%. De totale beklimming heeft een gemiddelde stijging van 5,7%. U stijgt totaal 1797 meter.

Dag 6: Sampeyre – Demonte, 85 km of 114 km / 2950 of 3690 hm

U  gaat op een kleinere weg 15.5 km klimmen met een gemiddeld stijgingspercentage van 8.5 % naar Colle di Sampeyre (2284 m). De afdaling kent gelukkig beter asfalt. En dan komt vrijwel meteen de tweede klim van de dag: Colle della Fauniera (2481 m). 21.6 km aan een gemiddeld stijgingspercentage van 7.3 % met uitschieters tot boven de 15 % op een smalle weg met soms erg slecht asfalt. Op de top bevindt zich een monument ter ere van Marco Pantani. De afdaling naar Demonte gaat ook hier over beter asfalt, maar wees toch voorzichtig op de soms erg smalle weg!

• Colle di Sampeyre (2284 m): een beklimming met een welkome adempauze in het midden. De eerste 5 kilometer stijgen komt het stijgingspercentage niet onder de 8%. Het middenstuk van ongeveer 4 kilometer is vals plat. De laatste 9 kilometer zijn weer stukken steiler met passages van ruim 12%. De totale beklimming is bijna 18 kilometer. U stijgt 1374 meter.

Alternatieve route
Indien de Col de Sampeyre afgesloten is kunt u kiezen voor de langere route via Sanctuario de Valmala

Dag 7: Demonte – Jausiers, 120 km / 3650 hm

U verlaat Demonte op kleinere wegen en kent een relatieve vlakke aanloop. Via de 21 km lange klim naar de  Colle della Lombarda (21.2 km, 2350 m) bereikt u opnieuw Frankrijk. Na de afdaling start in Isola meteen de klim naar de Col de la Bonette. 40 km klimmen naar een hoogte van 2802 m. De Bonette is ook het hoogste punt van deze reis. Na de top volgt een de lange afdaling naar het plaatsje Jausiers.

• Col de la Lombarde (Colle di Lombarda) (2350m): pas één keer werd de Lombarde opgenomen in het parcours van de Tour de France. Om commerciële redenen finisht de tour vaak in het skigebied Isola 2000. Vorig jaar ging de Giro d’Italia er voor het eerst overheen. Hier besliste Vicenzo Nibali het klassement door bij de concurrenten weg te rijden. De totale beklimming is ruim 20 kilometer met een gemiddelde stijging van 7,3%. Vooral de eerste kilometer zijn steil, met passages van ruim 11%. U stijgt in totaal maar liefst 1480 meter. U rijdt op de top Italië binnen.
• Col de la Bonette(2802m): de Bonette is de hoogste geasfalteerde doorgaande weg van Europa. Het is maar net hoe je meet. Feit blijft dat het een erg indrukwekkende col is. Natuurschoon staat centraal tijdens deze beklimming. De vergezichten zijn adembenemend! De Tour de France is nog maar 4 keer langs gekomen, waar de Spanjaard Bahamontes 2x als eerste boven was. De klim begint in Saint-Etienne-de-Tinée en is totaal ruim 25 kilometer lang. De gemiddelde stijging is 6,6% en de col is erg gelijkmatig. De laatste kilometer naar de “Cime” is nog even heel steil, met een maximum percentage van 16%. U stijgt in totaal 1659 meter.

Dag 8: Jausiers – Sisteron, 107 km / 1235 hm

Via een drukkere weg stroomafwaarts door de vallei van de Ubaye verlaat u Barcelonnette. Na de afslag naar Montclar wordt het rustiger en klimt u met mooie uitzichten op het Lac de Serre-Ponçon naar de Col Saint Jean (1333 m, 9.8 km). Na Selonnet loopt de route over een smallere weg. Col de Garcinets (1185 m, 6.2 km) en Col des Sagnes (1182 m, 3.2 km) zijn de laatste 2 klimmetjes van deze reis. En ten slotte brengt een lange afdaling u terug in Sisteron.

Na het diner vertrekken de deelnemers die met de bus reizen naar huis. De deelnemers met eigen vervoer overnachten in het hotel.

Dag 9: Aankomst in Nederland of  vertrek naar Nederland

Inbegrepen

• 7 of 8 Overnachtingen in hotels op basis van 2/3-persoonskamer met (meestal) bad of douche/wc
• Ontbijt en diner vanaf diner op dag 1 t/m ontbijt op dag 8
• Lunchpakket
• Verzorging onderweg
• Reisbegeleiding
• Bagagevervoer
• Technische assistentie en materiaalservice
• Routebeschrijving en GPS tracks

Bij te boeken

• Vervoer Nederland – Frankrijk per Royal-Class fietsbus v.v. (buscode BSFAS)
Fietshuur
• 1-persoonskamer € 225,-
• Racefiets € 250,-
• Kaart: Frankrijk: Michelin 333 & 334(1:150.000), Italië: TCI 1 € 28,-
• Reis- en annuleringsverzekering

 
Reisbegeleiding

Bij deze reis gaat er één Cycletours begeleider mee. Hij/zij zorgt voor etappe-informatie, de boodschappen, verzorging onderweg, technische assistentie en materiaalservice en bagagevervoer.

Eten en drinken

Het ontbijt vindt ’s ochtends in het hotel plaats. De meeste hotels hebben een buffet en waar nodig wordt het aangevuld door de Cycletours begeleider. Na het ontbijt is er ook de mogelijkheid om zelf een lunchpakket te maken. Onderweg zorgt de begeleider dat u niets te kort komt. Hij/zij staat onderweg met water, snacks en fruit. Het diner wordt in of in de buurt van het hotel gegeten. Het diner bestaat uit een voor-, hoofd- en nagerecht en is aangepast aan de inspanningen die verricht zijn.

De koks proberen zoveel mogelijk rekening te houden met diëten en allergieën. Wij verzoeken u vriendelijk eventuele diëten en allergieën bij boeken door te geven, zodat hier indien mogelijk rekening mee gehouden kan worden.

Technische assistentie en hulp onderweg

Op deze reis gaat een gecombineerde bagage/servicewagen mee. U zult onze begeleider meestal in de loop van de dag op de route zien. Hij kan u, als dat nodig is, hulp verlenen. De begeleider is technisch goed op de hoogte en kan u helpen bij reparaties onderweg of op de etappeplaats. Mocht u later in de tocht absoluut niet verder kunnen en is de begeleider al voorbij, dan kunt u de begeleider bellen en wordt u opgehaald.

Bagagevervoer

Dit houdt in: het vervoer van uw bagage van etappeplaats naar etappeplaats. De bagage gaat mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 15 kg per persoon. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. De beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto maakt meer bagage niet mogelijk. Op uw fiets vervoert u slechts uzelf en eventueel een lunchpakketje, regenjack, fototoestel en andere spullen voor onderweg. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s.

Routebeschrijving

U ontvangt de routebeschrijvingen ongeveer 10 dagen voor aanvang van de reis. We raden u aan de route op een kaart in te tekenen.

De hotels waarin u verblijft zijn van 2 à 3 sterren niveau. Alle hotelkamers hebben een douche. De meeste hotels hebben een eetzaal en een afgesloten ruimte voor de fietsen. Daarnaast hebben sommige hotels een kleine bar en terras.

Fietsbus

De reis met de fietsbus duurt 10 dagen. De fietsbus vertrekt op vrijdag vanuit Nederland en komt op zaterdag (dag 1) aan in Sisteron. Terug vertrekt u vanaf Sisteron op zaterdagavond (dag 8) en komt u op zondag aan in Nederland.
De reistijd vanaf Maastricht naar Sisteron bedraagt ongeveer 17 uur, de bus zal rond 09:00 in Sisteron aankomen. Bij aankomst op de bestemming zal de reisbegeleiding u opwachten en zal er een ontbijt voor u klaarstaan.

Reisschema fietsbus (BSFAS)

Cycletours Fietsbus

Heenreis

vrijdag
• 11.45 V Amsterdam
• 13.00 V Utrecht
• 15.00 V Eindhoven
• 16.30 V Maastricht
zaterdag
• 06.00     Avignon
• 09.00 A Sisteron

Terugreis

zaterdag
• 20.00 V Sisteron
• 23.00     Avignon
zondag
• 10:30 A Maastricht
• 12:00 A Eindhoven
• 14.00 A Utrecht
• 15.00 A Amsterdam

De huurfiets

U kunt bij Cycletours, indien bij boeking opgegeven, een fiets huren. Klik hier voor meer informatie

De eigen fiets

Een goede fiets is onontbeerlijk voor een geslaagde fietsvakantie. Kijk uw fiets voor vertrek uit Nederland grondig na. Let vooral op de conditie van banden, remmen en versnellingen. Verder adviseren wij u een (kabel)fietsslot en een reparatiesetje met reservebinnenband, fietspompje en multitool mee te nemen.

Reservemateriaal

Gereedschap en reservemateriaal zijn in de begeleidersbus aanwezig. In de grotere plaatsen tijdens de reis zijn fietsenmakers.

Bagagevervoer

Bagage gaat mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 15 kg per persoon. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien.

Kleding

Tijdens het fietsen is het aan te bevelen om een goed zittend fietsshirt te dragen dat transpiratievocht snel opneemt en afvoert. Een winddicht jack is prettig in de afdaling en ook extra warme fietskleding kan goed van pas komen. Het weer kan snel omslaan in deze regio en wanneer het beneden in het dal terrasjesweer is, kan het op de top ijzig koud of mistig zijn. Één of meerdere fietsbroeken en -shirts zijn aan te bevelen, evenals een trui voor ’s avonds, een wind/regenjack en hoofdbescherming.Verder: een tasje voor onderweg, hoofdbescherming (helm), een zonnebril en een fototoestel. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de website.

Wij raden het ten zeerste aan om een helm te dragen tijdens het fietsen.

Zwemkleding

In verschillende landen stellen campings/hotels soms specifieke eisen aan de zwemkleding. Deze voorwaarden zijn opgesteld om de hygiëne te bevorderen. In Frankrijk is het bijvoorbeeld vaak niet toegestaan om met shorts aan gebruik te maken van het zwembad op de camping. Op Italiaanse campings komt het voor dat het verplicht is om een badmuts te dragen bij het zwemmen (ook voor heren).


Fietsvakantie Frankrijk Italie Alpen hotel ALP kaart