Fietsvakantie Frankrijk Spanje Pyreneeën van West naar Oost 2 weken

Fietsvakantie Frankrijk Spanje Pyreneeën van west naar oost 2 weken over de cols van de Tour de France

Nieuw! Niveau 7 | Renners | Reiscode PYR | Groep | Kamperen | Trektocht | 17 dagen | Fietsbus

Tussen de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee ligt, als een buffer tussen Frankrijk en Spanje, een machtig gebergte met woeste toppen en kronkelende weggetjes waarop menig fietser zijn tanden heeft stukgebeten: de Pyreneeën. De bekende cols van de Pyreneeën uit de Tour de France zijn het toneel van de uitdagende Fietsvakantie Frankrijk Spanje Pyreneeën van west naar oost 2 weken. De etappes zijn ongeveer 100 kilometer lang, waarbij ruim 30 cols worden beklommen, waaronder de Col de Peyresourde, de Col d’Aubisque en de Col du Tourmalet.

Fietsen in de Pyreneeën van West naar Oost 2 weken

• Gedetailleerde routebeschrijvingen en GPS-tracks
• Verzorging onderweg door uw ‘ploegleider’
• Overnachtingen op campings
• Bagagevervoer

Boeken

Reisdata en prijzen

Met fietsbus
12 juli 2019

Reissom (code PYR)

Met fietsbus € 1095,-

Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking
Reserveringskosten € 20,- per boeking

Bij te boeken

Kaart: Michelin 342, 343 en 344 (1:150.000) €  25,85

Boeken

Dag 1. Vertrek per fietsbus uit Nederland
Dag 2. ’s Ochtends aankomst in St.-Jean-Pied-de-Port

Na aankomst met de bus staat er voor u een ontbijt klaar op de camping. Om uw klimbenen op te warmen is er een rondrit voor u uitgezet.

Rondrit Col d’Ispéguy – Irissarry 39 km / 61 km
U fietst via een grotere weg naar St. Étienne de Baïgorry. In het dorp start de 8 km lange klim naar de Col d’Ispéguy. Hierbij maakt u 510 hoogtemeters met een gemiddeld stijgingspercentage van 6.3%. De top gelegen op 672 m is tevens de grens met Spanje. Terugkeren doet u via dezelfde weg en hierbij kunt u een genieten van de fantastische uitzichten op de vallei. Het langer alternatief maakt na de Col d’Ispéguy en de terugkeer naar St. Étienne de Baïgorry nog een noordelijke lus. U fietst door een agrarisch gebied afgewisseld door mooie stukjes bos en klein dorpjes. Na Ossès worden de kleinere wegen opgezocht en volgen talloze kortere klimmetjes…

Dag 3. St.-Jean-Pied-de-Port – Ochagavia, 80 km

Dit is meteen een zware etappe met lastige beklimmingen en steile kronkelige afdalingen over de Col de Burdincurutcheta (1135 m, 9 km) en Col du Port de Larrau (1573 m, 12 km). Vanaf Larrau is het 7,5 km zwaar klimmen, maar daarna volgt er een mooie afdaling van 11 km. Na de Col d’Erroymendi is het een beetje afdalen; hier heeft u erg mooie uitzichten. De laatste 2 km is een traject met 8 haarspeldbochten. Vergeet tijdens deze etappe niet om uw paspoort mee te nemen, u arriveert namelijk in Spanje.

Dag 4. Ochagavia – Oloron Ste. Marie, 95 km

Het Spaanse intermezzo is slechts van korte duur. Eerst fietst u via Alto Laza (1129 m) naar Isaba. Daarna volgt een klim op de Col de la Pierre-Saint-Martin (1760 m). Vooral de laatste 14 kilometer van deze Col zijn pittig. Op de top passeert u de Spaans-Franse grens. In de afdaling van de Col de la Pierre-Saint-Martin volgen veel haarspeldbochten kort op elkaar. De bochten zijn niet altijd even overzichtelijk. Niet veel later krijgt u een prachtige klim met veel rotsformaties en dennenbossen. Met recht één van de mooiste beklimmingen van deze fietsvakantie. U kunt hem vergelijken met de Col d’Izoard in de Franse Alpen. Vergeet wederom uw paspoort niet, want u keert terug naar Frankrijk.

Dag 5. Oloron Ste. Marie – Argelès Gazost, 97 km

Deze dag staan er een drietal tourmonumenten op het programma. De fietstocht gaat over de Col de Marie-Blanque (1035 m, 9 km), de Col d’Aubisque (1709 m, 18 km) en de Col du Soulor (1474 m, 4 km). De laatste 4 kilometer van de Col de Marie-Blanque zijn erg zwaar! Op de Col d’Aubisque volgt er 2 kilometer voor de top een scherpe bocht naar rechts. Tussen de Col d’Aubisque en de Col du Soulor fietst u op een smalle, mooie weg langs overhangende rotsen en steile afgronden.

Dag 6. Argelès Gazost, rustdag of tijdrit Luz Ardiden, 67 km

Het begin van de klim ligt ca. 900 meter buiten Luz Ardiden. De klim gaat direct al redelijk steil omhoog. De weg vervolgt zich via vele haarspeldbochten en komt dan uit op een kaler gedeelte met mooie vergezichten. Het laatste gedeelte is nog behoorlijk pittig. Het uitzicht op de top is overweldigend. Tijdens deze rondrit overbrugt u 1010 hoogtemeters. Het gemiddelde stijgingspercentage van de klim is 6.9 %

Dag 7. Argelès Gazost, rustdag of rondrit Argelès Gazost, 93 km

Dit is een zeer fraaie route door een schitterende natuur. Het eerste gedeelte fietst u over rustige en kleine weggetjes. Via de noordkant bereikt u na een 12 km lange klim de top van de Col du Soulor (1474 m).

Dag 8. Argelès Gazost – Avajan, 85 km

De route gaat eerst vals plat naar Luz Saint Sauveur. Daarvandaan volgt een klim van 18 kilometer naar de top van de Col du Tourmalet (2115 m, 18 km). Op de top staan twee wielermonumenten om even bij stil te staan. De eerste is ter nagedachtenis van de Tour van 1910 en de latere winnaar Octave Lapize. In 1910 waren de Pyreneeën en de Col du Tourmalet voor het eerst in het parcours opgenomen. De wegen in de Pyreneeën waren in die tijd niet veel meer dan karrensporen. Lapize schreeuwde de Tourdirectie tijdens de etappe toe: ‘moordenaars zijn jullie. Het is onmenselijk de renners zoiets aan te doen.’ Zijn zeer succesvolle wielercarrière zou door de eerste wereldoorlog helaas maar slechts 5 jaar duren. Op 14 juli 1917 kwam hij als piloot in een luchtgevecht om het leven.
Het tweede monument is ter ere van Jacques Goddet. Goddet was van 1936 tot en met 1986 directeur van de Tour. Onder zijn leiding werd in 1937 de derailleur toegelaten en liet hij in 1954 de ronde voor het eerst buiten Frankrijk in Amsterdam starten. Na de afdaling volgt direct de klim naar de top van de Col d’Aspin (1580m, 12 km).

Dag 9. Avajan – Castillon, 112 km

Vandaag staat er een pittige etappe over vier bekende cols op het programma. Vanaf de camping is het direct klimmen naar de top van de Col de Peyresourde (1569 m, 11 km). Na een klim van 10 kilometer volgt op de grens met Spanje de 1293 meter hoge top van de Col du Portillon. De derde col van de dag is de 10 kilometer lange klim naar de top van de Col de Menté (1349 m). Daarna komt nog de Col de Portet-d’-Aspet (1069 m, 5 km), hier is in de Tour van 1995 de renner Fabio Cassartelli overleden. Langs de kant van de weg is een monument om even bij stil te staan.

Dag 10. Castillon – Tarascon, 99 km

De route van Castillon naar Tarascon is wederom een mooie etappe. U begint vanaf de camping direct met de Col de la Core (1395 m, 12 km). Vanaf de Col de la Core heeft u een mooi uitzicht op het dal van Bethmale. Via de Vallée d’Ustou fietst u verder naar de top van de Col de Latrape (1111 m, 5 km). Daarna volgt er de prachtige klim en afdaling van de Col d’Agnes (1570 m, 11 km). De Port de Lers (1517 m) is een zogenaamde ‘meeneem-col’ in de afdaling.

Dag 11. Tarascon, rustdag

Dag 12. Tarascon – Axat, 114 km

De eerste berg die u vandaag tegenkomt is de Pas de Souloumbrie (911 m, 9 km). Vanaf Cassou beklimt u de 12 km lange Col de Chioula (1431m). Na de afdaling moet u direct weer op de pedalen staan, de Port de Pailhères wacht op u. Deze klim is ruim 14 km lang en brengt u net boven de 2000 meter. Via de Col des Moulis (1099) en de Col de Garavel (1267 m) rijdt u naar Axat.

Dag 13. Axat – Queixans, 90 km

Deze etappe brengt u in het hooggebergte. Na het verlaten van de camping klimt u 20 km naar de Col de Garavel (1267 m). In de afdaling gaat u nog een kilometer klimmen en daardoor overschrijdt u de Col des Moulis (1099 m). Daarna volgt de lange klim in opnieuw de vallei van de Aude naar de Col de la Quillane (1714 m). In het skigebied van Font Romeu blijft de weg op en neer gaan. En na de Col de Fau (1637 m) gaat u eindelijk afdalen. U fietst door de Spaanse enclave Llivia. Bij Puigcerdà gaat het dan echt Spanje in en via erg kleine wegen bereikt u de camping bij Queixans.

Col de Garavel (1267 m):
De totale beklimming is ruim 20 kilometer vanaf Axat, met een gemiddelde stijging van 4,3%. De eerste 8 kilometers zijn eenvoudig, maar daarna loopt het stijgingspercentage even op. Gedurende zo’n 5 kilometer wordt het een stuk steiler met passages van ruim 9%. De laatste kilometers vlakt het weer wat af.
Opmerkelijk is dat de hoogte van de col verschillend vermeld wordt. In 1962 stond er op het collenbord 1267 m, vandaag staat er op het bord 1256 m en op de IGN kaart is het dan 1262 m.

Col de la Quillane (1714 m):
Op papier de langste beklimming van Frankrijk. Nou kun je vraagtekens zetten bij de methode hoe dit bepaald wordt, feit blijft dat het een erg lange col is. De totale afstand vanaf Axat is 54 kilometer. Met een gemiddelde stijging van 2,5% is het zeker niet de moeilijkste col van Frankrijk. Bovendien heeft u het lastigste stuk al overgeslagen als u vanaf de Col de Garavel komt. Het is vanaf dan nog ongeveer 23 kilometer klimmen naar de top. U stijgt in totaal 1498 meter vanaf Axat.

Dag 14. Queixans – Santa Pau, 103 km

U start de rondrit met de 20 km lange klim naar de Collada de Toses (1790 m). Daarna, in het skigebied bij La Molina en Masella blijft het nog wat op en neer gaan. Er zijn prachtige uitzichten op de valleien en de achterliggende bergen. Het hoogste punt van de etappe heeft u dan nog niet bereikt. De Coll de La Creueta (1925 m) staat nog op het menu voor afdaalt naar naar uw camping gelegen in het Parque Natural de la Zona Volcánica de la Garrotxa nabij Santa Pau. Een gebied dat nu bebost en groen is maar 11.000 jaar geleden vulkanisch was.

Dag 15. Santa Pau– Garriguella, 106 km

De laatste etappe loopt door een groene omgeving met de bergen op de achtergrond. De ganse dag gaat het op en neer, maar zelden is het steil. u daalt eerst af naar Banyoles. Het centrale plein is een goede plek om koffiestop te maken. De enige langere klim is 13.5 km en onregelmatig met af en toe een stukje dalen. Halverwege fietst u langs het stuwmeer Pantà de Boadella. Even verder bij Capmany ziet u de eerste wijngaarden. En na 106 km arriveert u bij Garriguella, zijn camping en eindbestemming van deze reis.

Dag 16. Garriguella, rustdag of rondrit, 28, 49 of 63 km, ’s avonds vertrek naar Nederland

Rondrit Figueres, 28 km / 200 hm

De korte rondrit brengt u bij het Oficina de Turisme in Figueres. Van hieruit kunt de levendige stad bezoeken, die vooral bekend is voor zijn Dalí-museum.

Rondrit Parc Natural del Cap de Creus, 49 km / 850 hm of 63 km / 1100 hm

49 km: een erg mooie lusje brengt u door het Parc Natural del Cap de Creus. Onderschat het echter niet. Er dient behoorlijk wat geklommen te worden. De prachtige uitzichten op de bergen, de valleien en de zee zijn meer dan een beloning. Na 11 km is er een 1e klim (7.2 km, gemid. 3.8%). U daalt af naar El Port de la Selva waar u bij de kust kunt genieten van een terrasje of een duik in de zee. Vervolgens klimt u naar de toegangsweg van het Benedictijnerklooster van St. Pere de Rodes gelegen op 500 m hoogte (7.8 km, gemid. 6.3%). Het klooster ligt nog een 1 km verder (en een beetje hoger) maar is zeker een bezoekje waard. Ten slotte brengt een lange afdaling u terug bij Garriguella en zijn camping.

63 km: de langere versie daalt na 22 km af naar het pittoreske uit witte huizen bestaande Cadaqués. U fietst langs de baai om het stadje. Vervolgens keert u een stukje terug langs dezelfde weg waarbij u dus gaat klimmen (4.7 km, gemid. 4.9%). Via El Port de la Selva en het klooster van St. Pere de Rodes gaat het terug naar Garriguella en zijn camping.

Dag 17. Aankomst in Nederland

Inbegrepen

• Vervoer Nederland – Frankrijk per Royal-Class fietsbus v.v. (buscode heen BSSSA en terug BSFLC)
• Camping– en douchegelden
• Mobiele keuken
• Verzorging onderweg
• Luifels, tafels en banken
• Reisbegeleiding
• Bagagevervoer
• Technische assistentie en materiaalservice
• Routebeschrijving

Bij te boeken

• Fietshuur
• Kaart: Michelin 342, 343 en 344 (1:150.000)
• Reis- en annuleringsverzekering

Niet inbegrepen

De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom.
Ter plaatse betaalt u ca. € 12, – per persoon per dag.

Reisbegeleiding

De reisbegeleiding bestaat uit twee begeleiders. Zij zorgen voor etappe-informatie, bagagevervoer, technische assistentie en materiaalservice, verzorging onderweg en de boodschappen. In het eigen verplaatsbaar restaurant wordt er een heerlijke drie-gangenmaaltijd gekookt. Eén avond wordt er niet gekookt.

Eten & drinken

Er gaat een complete mobiele keuken inclusief borden en bestek mee. De begeleider doet inkopen voor ontbijt, lunch en diner. Gedurende de reis helpt u gemiddeld twee à drie keer de Cycletours kok met het voorbereiden van de maaltijden (ontbijt en diner). Na het eten wordt er natuurlijk nog geholpen met de afwas.
Op alle dagen wordt er gekookt, op één dag na, op die dag is er voor de begeleiding een moment van rust. Voorts is het mogelijk om zelf een lunchpakket te maken. Bij de maaltijden is er ook wijn, water en/of frisdrank, koffie en thee. Onze koks proberen zoveel mogelijk rekening te houden met diëten en allergieën. Houdt u wel rekening met de beperkingen van kamperen en koken voor een grote groep. Wij verzoeken u vriendelijk eventuele diëten en allergieën bij boeking door te geven en na te vragen of Cycletours aan uw wensen kan voldoen.
De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 12, – per persoon per dag. U kunt er tijdens de reis ook voor kiezen om uit eten te gaan of zelf te koken. U dient dan wel uw eigen kookgerei mee te nemen.

Technische assistentie en hulp onderweg

Tijdens de reis gaat er een gecombineerde bagage/servicewagen mee. U zult onze begeleiders meestal in de loop van de dag op de route zien. Zij kunnen u, als dat nodig is, hulp verlenen. De begeleider is technisch goed op de hoogte en kan u helpen bij reparaties onderweg of op de etappeplaats. Mocht u later in de tocht absoluut niet verder kunnen en de begeleiders zijn al voorbij, dan kunt u de begeleider bellen en wordt u opgehaald.

Bagagevervoer

Dit houdt in: het vervoer van uw bagage van etappeplaats naar etappeplaats. Bagage en tenten gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Een eigen campingstoeltje is alleen toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien. Op uw fiets vervoert u slechts uzelf en eventueel een lunchpakketje, regenjack, fototoestel en andere spullen voor onderweg. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website.

Routebeschrijving

U ontvangt de routebeschrijvingen ongeveer 10 dagen voor aanvang van de reis. We raden u aan de route op een kaart in te tekenen.

De campings waar u verblijft zijn eenvoudig, maar voorzien in de basisbehoefte. Op de meeste campings is een zwembad aanwezig waar u een verfrissende duik kunt nemen na een fietstocht. De sanitairgebouwen zijn eenvoudig, maar goed onderhouden.

Fietsbus

De reis met de fietsbus is 17 dagen. Op de heenreis vertrekt de bus op vrijdag vanuit Nederland en komt op zaterdag (dag 2) aan in St. Jean-Pied-de-Port. Voor de terugreis vertrekt u op zaterdagavond (dag 16) en komt u op zondag aan in Nederland.

De reistijd vanaf Breda naar St. Jean-Pied-de-Port bedraagt 17 uur, de bus zal rond 07.30 in St. Jean-Pied-de-Port aankomen. Bij aankomst op de bestemming zal de reisbegeleiding u opwachten en zal er een ontbijt voor u klaarstaan.

Reisschema fietsbus (BSSSA heen, BSFLC terug)

Cycletours Fietsbus

Heenreis

vrijdag
• 10.45 V Amsterdam
• 12.00 V Utrecht
• 13.30 V Breda
zaterdag
• 05.30    Plage de Moliets
• 07.15 A St.-Jean-Pied-de-Port

Terugreis

zaterdag
• 21.45 V Garriguella
• 23.59    Trèbes
zondag
• 15.00 A Breda
• 16.30 A Utrecht
• 17.30 A Amsterdam

De racefiets

Zorg dat uw fiets 100% in orde is, let vooral op banden, remmen en versnellingen. Een bergverzet is absoluut noodzakelijk. Veel van de lokale fietsers rijden hun rondjes met een triple vóór, compact of met een verzet van 36×30. Het is raadzaam om nieuwe binnenbandjes te monteren, omdat het kan voorkomen dat bij een lange afdaling waarbij veel geremd wordt, eventuele plakkertjes los gaan zitten. U kunt zelf voelen (voorzichtig) hoe warm de velgen na een afdaling kunnen worden. Verder adviseren wij u om een plaksetje, pompje, reservebinnenband en een multitool mee te nemen.

Helm en zebrapaden

U zult een aantal dagen in Spanje rijden. Daarom vragen wij uw aandacht voor het onderstaande.
In Spanje is een wet van kracht waarin een fietser verplicht is een valhelm te dragen. Er worden zelden sancties aan verbonden, maar uitgesloten is dat niet, vooral in afdalingen. De boetes zijn hoog. Er heerst nogal wat verwarring over deze kwestie, maar het staat buiten kijf dat het dragen van een valhelm, zeker bij de afdalingen, uw veiligheid ten goede komt.
In Spanje hebben voetgangers op een zebrapad absoluut voorrang. Vaak stopt het verkeer al als een voetganger aanstalten maakt om over te steken. Minder daarom altijd snelheid nabij zebrapaden.

Reservemateriaal

Gereedschap en een beperkt aantal reservematerialen zijn in de begeleidersbus aanwezig. In de grotere plaatsen zijn fietsenmakers te vinden.

Kamperen

De kampeerplaatsen zijn gereserveerd, u dient echter zelf te zorgen voor een tent, matje, slaapzak, binnenzak (laken) en zaklamp.
Dit is een reis met een mobiele keuken, dit houdt in dat er een volledig ingerichte keuken meegaat inclusief bekers, borden en bestek evenals tafels en banken. De kosten voor de maaltijden betaalt u ter plaatse (circa € 12,- p.p.p.d.).

Bagagevervoer

De bagage gaat mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Een eigen campingstoeltje is alleen toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien.

Kleding

Tijdens het fietsen is het aan te bevelen om een goed zittend fietsshirt te dragen dat transpiratievocht snel opneemt en afvoert. Een winddicht jack is prettig in de afdaling en ook extra warme fietskleding kan goed van pas komen. Het weer kan snel omslaan in deze regio en wanneer het beneden in het dal terrasjesweer is, kan het op de top ijzig koud of mistig zijn. Eén of meerdere fietsbroeken en -shirts zijn aan te bevelen, evenals een trui voor ’s avonds, een wind/regenjack en hoofdbescherming.Verder: een tasje voor onderweg, hoofdbescherming (helm), een zonnebril en een fototoestel. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website.

In Spanje is het dragen van een helm verplicht!

Zwemkleding

In verschillende landen stellen campings soms specifieke eisen aan de zwemkleding. Deze voorwaarden zijn opgesteld om de hygiëne te bevorderen. Zo komt het voor dat bijvoorbeeld in Franse zwembaden het verboden is om een bermuda/short te dragen. Op Italiaanse campings komt het voor dat het verplicht is om een badmuts te dragen bij het zwemmen (ook voor heren).