Fietsvakantie Frankrijk Zwitserland & Italië Noordelijke Alpen

Cycletours fietsvakantie Frankrijk Zwitserland Italie Noordelijke Alpen

Niveau 7 | Reiscode ZNA | Groep | Kamperen | Rondreis | 15 dagen | Fietsbus, eigen vervoer

Tijdens deze Fietsvakantie Frankrijk Zwitserland & Italië Noordelijke Alpen door het noordelijke deel van de Franse Alpen beklimt u gemiddeld 3 cols per dag met een afstand van ongeveer 100 kilometer per dag. De route gaat onder anderen over de Joux Plane, Mont de Chat, Mont Revard, Col de la Colombiére, Cormet de Roselend, Col de l’Iseran en de Grand- en Petit Bernard. Behalve cols in de Franse Alpen zullen ook passen in het Zwitserse en Italiaanse hooggebergte bedwongen moeten worden. U rijdt veelal in een bosrijke omgeving met schitterende uitzichten over het ruige berglandschap. Een fietsvakantie voor wie niet op een colletje meer of minder let.

Nieuwe fietsreis in de Noord-Franse Alpen

• 3 Alpencols per dag
• De wat minder bekende en rustigere bergen uit de Tour de France
• Bosrijke omgeving van de Noordelijke Alpen
• Gedetailleerde routebeschrijvingen en GPS-tracks
• Fietsen in 3 landen
• Maaltijden uit de Cycletours keuken
• Bagagevervoer

Boeken

Reisdata

Met fietsbus
9 augustus 2019

Met eigen vervoer
10 augustus 2019

Reissom (code ZNA)

Met fietsbus € 1045,- Gegarandeerd vertrek
Eigen vervoer € 795,- Gegarandeerd vertrek

Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking
Reserveringskosten € 20,- per boeking

Bij te boeken

Kaart: Michelin 328, 333 en 552 (1:150.000) €  27,60

Boeken

Dag 1. Aankomst in Sévrier

Na aankomst heeft u voldoende tijd om vanuit Sévrier de mooie stad Annecy te bezoeken. Uiteraard is er voor de liefhebber ook een rondrit uitgezet. Uiteraard kunt u ook een rondje om het meer fietsen.

Dag 2. Sévrier – Bonneville, 126 km / 2500 hm

Een lange maar niet extreem zware dag om er in te komen. De eerste 20 km’ s zijn vrij vlak onderweg naar de onberekenbare Forclaz (1150 m). De Mont Salève (1307 m) is vanaf het zuiden vrij makkelijk te doen met stijgingspercentages van 6 % en de laatste 3 km 2 à 3 %. Het laatste stuk van de route is vrij vlak.

Dag 3. Bonneville – Saint-Jean-d’Aulps, 106 km / 2400 hm

Een mooie afwisselende en zware etappe doordat u een opeenvolging van cols voorgeschoteld krijgt. De route gaat over de Col de Saxel (994 m), Col de Cou (1116 m), Col de Feu (1117 m) en de Col du Corbier (1235 m).

Dag 4. Saint-Jean-d’Aulps, rondrit Col de Joux Plane en Morzine,  90 km / 2450  hm

Deze fraaie en uitdagende rondrit gaat eerst over de Col de L’ Encrenaz (1432 m) en  de Col de la Ramaz (1557 m). Deze laatste heeft echt steile passages met vele haarspeldbochten. Vervolgens gaat de rit over de Col de Joux Plane (1700 m). Mocht u nog een extra uitdaging willen dan is de klim naar Avoriaz niet ver weg!

Dag 5. Saint Jean d’Aulps – Praz sur Arly, 97 km / 2615 hm

Een eenvoudige geleidelijke klim brengt u bij Les Gets (1172 m). Hierna volgt een mooie afdaling over goed wegdek richting Taninges.  Aan de mooie 17 kilometer lange klim naar de Col de la Colombière (1613 m) lijkt geen eind te komen. Tijdens de afdaling naar Le Grand Bornand kunt u uw fiets lekker laten rollen. Daarna volgt de regelmatige klim naar de Col de Aravis (1498 m). Vanaf hier hebt u bij mooi weer een geweldig uitzicht op de Mont Blanc. Het laatste stuk naar Flumet gaat door de Gorges de l’Arondine. Daarna is het nog maar een klein stukje naar Praz sur Arly

Dag 6. Praz sur Arly, rustdag

De eerste rustdag in de bergen. U kunt natuurlijk het zwembad opzoeken, maar deze omgeving leent zich ook goed voor een mooie wandeling. Voor wie ook op deze rustdag wil fietsen kan er de beklimming van de Col des Saisies overwogen worden.

Dag 7. Praz sur Arly – Martigny, 90 km / 1815 hm

De lange klim naar Servoz is mooi en geleidelijk en zijn er mooie uitzichten op het dal achter u. Via Chamonix,  Argentière en Le Chatelard klimt u geleidelijk verder naar Zwitserland. De Col de la Forclaz (1526 m) is de laatste hindernis voor u kunt genieten van de afdaling over superasfalt naar Martigny!

Dag 8. Martigny – Gignod, 80 km / 2647 hm

Deze dag is een uitzondering met maar 1 col op het programma. Maar het is wel de lange klim naar de Grand St. Bernard (2469 m). De eerste kilometers zijn nog redelijk makkelijk. Daarna wordt het naar de top steeds lastiger. Na de top is het via Saint Rhemy heerlijk dalen tot Gignod in het Val d’ Aosta. 

Dag 9. Gignod – Bourg-Saint-Maurice, 103 km / 2715 hm

We beginnen met een leuk klein weggetje met een paar erg pittige passages, zowel omhoog als omlaag, naar het dorpje Avisese. De eerste 3 km van de Kleine St. Bernard (2188 m) zijn erg zwaar waarna de klim op de passage met de tunnels wat afzwakt. Na La Thuile lijkt het einde in zicht, maar is het naar de top nog een gemeen stuk! De afdaling naar Bourg-Saint-Maurice is een heerlijk toetje op deze zware en drukke dag.

Dag 10. Bourg-Saint-Maurice, rondrit Col de l’Iseran, 96 km / 1950 hm

De Col de l’Iseran is met zijn 2764 meter hoogte het dak van deze tweeweekse fietsreis. Daarnaast is het een erg mooie klim door ruige hooggebergte. Niet voor niets ruimen we er dan ook een hele dag voor in. Vanuit Bourg-Saint-Maurice klimt u gestaag langs de Isère omhoog naar het gelijknamige stuwmeer. De gigantisch hoge stuwmuur is al van ver te zien. Door ruig berglandschap gaat het almaar verder omhoog tot u na 48 kilometer dan eindelijke de top bereikt. We gaan terug via dezelfde weg dus dat betekent ook 48 kilometer dalen! 

Dag 11. Bourg-Saint-Maurice, rustdag

Na al dit klimgeweld is het nu echt wel tijd voor een rustdag. Mocht u het daar niet mee eens zijn dan zijn er in de omgeving nog een aantal bekende klimmen naar wintersport dorpen te doen. Te denken valt aan Les Arcs, Arc 2000 of het bekende La Plagne. Keus genoeg voor wie zich verveelt!

Dag 12. Bourg-Saint-Maurice – Marlens, 118 km / 2850 hm

De Cormet de Roselend (1967 m) is een lekkere ruige en natuurlijke col. Op de top niet het toeristencircus zoals op sommige andere grotere Alpencols. Hier heerst nog de  rust van de bergen. De afdaling gaat langs een groot stuwmeer naar Beaufort waarna het gelijk weer omhoog gaat naar de Col des Saisies (1650 m). Boven aan de col is een van de nieuwe wintersportplaatsen waar Frankrijk patent op heeft. Snel naar beneden dus naar Flumet. Voor de avonturiers is er tot slot de Col de l’Arpettaz (1581 m), een afgelegen weg door een schitterend verlaten bos. Een passende afsluiting van deze dag in de bergen.

Dag 13. Marlens – Lac d’Aiguebelette, 120 km / 2445 hm

De opeenvolging van kleinere cols en het onregelmatig geaccidenteerde terrein, gecombineerd met de afstand maakt dit tot een lastige etappe. De col de Tamié (950 m) is niet echt moeilijk van deze kant. Goed om mee te beginnen. De wegen naar Bonvillard en Aiton voeren u  door een mooie bosrijke omgeving. De col de Granier (1134 m) met mooie afdaling naar Chambéry is zwaar en de l’Epine (987 m) is ook best pittig. De wegen naar deze cols gaan veel door dicht bos, zodat je het einde niet goed kunt inschatten. Na de inspanningen is het goed toeven aan het meer van Aiguebelette.

Dag 14. Lac d’Aiguebelette – Sévrier, 113 km / 2615 hm

Deze laatste etappe voert u over de pittige Mont du Chat (1448 m) met een heerlijke slalomafdaling naar Le Bourget du Lac. De le Mont Revard (1504 m) is goed te doen. De laatste 20 km na de Col de Leschaux is afdalen naar de camping. Het zit er op en u weet nu waarom we deze reis de (bij)naam Zware Noordelijke Alpen (ZNA) hebben gegeven.

Dag 15. Sévrier, vertrek naar Nederland

Na het ontbijt eindigt uw fietsvakantie. De deelnemers die reizen met de fietsbus kunnen er nog een leuke dag van maken voor de bus ’s avonds vertrekt naar Nederland.

Inbegrepen

• Camping– en douchegelden
• Veldkeuken
• Luifels, tafels en banken
• Reisbegeleiding
• Bagagevervoer
• Technische assistentie en materiaalservice
• Routebeschrijving
• GPS-tracks
• Vervoer Nederland – Frankrijk per Royal-Class fietsbus v.v. (buscode BSFMA)

Bij te boeken

• Kaart: Michelin 328 & 333
• Reis- en annuleringsverzekering

Niet inbegrepen

• De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 14, – per persoon per dag

Reisbegeleiding

De reisbegeleiding bestaat uit twee begeleiders. Zij zorgen voor etappe-informatie, bagagevervoer, technische assistentie en materiaalservice, verzorging onderweg en de boodschappen. In het eigen verplaatsbaar restaurant wordt er een heerlijke drie-gangenmaaltijd gekookt. Eén avond wordt er niet gekookt.

Eten & drinken

Er gaat een complete mobiele keuken inclusief borden en bestek mee. De begeleider doet inkopen voor ontbijt, lunch en diner. Gedurende de reis helpt u gemiddeld twee à drie keer de Cycletours kok met het voorbereiden van de maaltijden (ontbijt en diner). Na het eten wordt er natuurlijk nog geholpen met de afwas.
Op alle dagen wordt er gekookt, op één dag na, op die dag is er voor de begeleiding een moment van rust. Voorts is het mogelijk om zelf een lunchpakket te maken. Bij de maaltijden is er ook wijn, water en/of frisdrank, koffie en thee. Onze koks proberen zoveel mogelijk rekening te houden met diëten en allergieën. Houdt u wel rekening met de beperkingen van kamperen en koken voor een grote groep. Wij verzoeken u vriendelijk eventuele diëten en allergieën bij boeking door te geven en na te vragen of Cycletours aan uw wensen kan voldoen.

De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 14, – per persoon per dag. U kunt er tijdens de reis ook voor kiezen om uit eten te gaan of zelf te koken. U dient dan wel uw eigen kookgerei mee te nemen.

Technische assistentie en hulp

Tijdens de reis gaat er een gecombineerde bagage/servicewagen mee. U zult onze begeleiders meestal in de loop van de dag op de route zien. Zij kunnen u, als dat nodig is, hulp verlenen. De begeleider is technisch goed op de hoogte en kan u helpen bij reparaties onderweg of op de etappeplaats. Mocht u later in de tocht absoluut niet verder kunnen en de begeleiders zijn al voorbij, dan kunt u de begeleider bellen en wordt u opgehaald.

Bagagevervoer

Dit houdt in: het vervoer van uw bagage van etappeplaats naar etappeplaats. Bagage en tenten gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Een eigen campingstoeltje is alleen toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien. Op uw fiets vervoert u slechts uzelf en eventueel een lunchpakketje, regenjack, fototoestel en andere spullen voor onderweg. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website.

Routebeschrijving

U ontvangt de routebeschrijvingen ongeveer 10 dagen voor aanvang van de reis. We raden u aan de route op een kaart in te tekenen.

De campings waar u gedurende de reis op verblijft zijn eenvoudig, maar voorzien in de basisbehoefte. De sanitairgebouwen zijn eenvoudig, maar goed onderhouden. Op de meeste campings is een zwembad aanwezig waar u een verfrissende duik kunt nemen na een fietstocht.

 
Fietsbus

De reis met de fietsbus duurt 17 dagen. De fietsbus vertrekt op vrijdag vanuit Nederland en komt op zaterdag (dag 1) aan in Sévrier. Terug vertrekt u op zaterdagavond en komt u op zondag (dag 17) aan in Nederland.
De reistijd vanaf Maastricht naar Sévrier bedraagt ongeveer 12 uur, de bus zal rond 09.00 in Sévrier aankomen. Bij aankomst op de bestemming zal de reisbegeleiding u opwachten en zal er een ontbijt voor u klaarstaan.

Reisschema fietsbus (BSFMA)

Cycletours Fietsbus

Heenreis

vrijdag
• 18.00 V Amsterdam
• 19.15 V Utrecht
• 20.45 V Eindhoven
• 21.15 V Maastricht
zaterdag
• 06.15  A Macon
• 07.00  A Bourg-en-Bresse
• 09.00 A Sévrier

Terugreis

zaterdag
• 19.30 V Sévrier
• 21.30 V Bourg-en-Bresse
• 22.15  V  Macon
zondag
• 06:30 A Maastricht
• 08:00 A Eindhoven
• 09.30 A Utrecht
• 10.30 A Amsterdam

Eigen vervoer

Komt u met eigen vervoer, dan wordt u op zaterdag in de loop van de dag verwacht op de camping. U treft daar de reisbegeleiders en de overige deelnemers.
De route vanaf Utrecht naar Sévrier is Antwerpen – Brussel – Luxemburg – Metz – Macon – Bourg-en-Bresse – Geneve – Annecy – Sévrier.
U kunt de auto op de parkeerplaats naast de camping op eigen risico parkeren.

De eigen fiets

Een goede fiets is onontbeerlijk voor een geslaagde fietsvakantie. Kijk uw fiets voor vertrek uit Nederland grondig na. Let vooral op de conditie van banden, remmen en versnellingen. Verder adviseren wij u een (kabel)fietsslot en een reparatiesetje met reservebinnenband, fietspompje en multitool mee te nemen.

Reservemateriaal

Gereedschap en reservemateriaal zijn in de begeleidersbus aanwezig. In de grotere plaatsen tijdens de reis zijn fietsenmakers.

Kamperen

De kampeerplaatsen zijn gereserveerd, u dient echter zelf te zorgen voor een tent, matje, slaapzak, binnenzak (laken) en zaklamp. Dit is een reis met een mobiele keuken,wat inhoudt dat er een volledig ingerichte keuken mee gaat inclusief bekers, borden en bestek alsmede tafels en banken. De kosten voor de maaltijden betaalt u ter plaatse (circa € 14,- p.p.p.d.).

Bagagevervoer

Bagage en tenten gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Een eigen campingstoeltje is alleen toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien.

Kleding

Tijdens het fietsen is het aan te bevelen om een goed zittend fietsshirt te dragen dat transpiratievocht snel opneemt en afvoert. Een winddicht jack is prettig in de afdaling en ook extra warme fietskleding kan goed van pas komen. Het weer kan snel omslaan in deze regio en wanneer het beneden in het dal terrasjesweer is, kan het op de top ijzig koud of mistig zijn. Één of meerdere fietsbroeken en -shirts zijn aan te bevelen, evenals een trui voor ’s avonds, een wind/regenjack en hoofdbescherming.Verder: een tasje voor onderweg, hoofdbescherming (helm), een zonnebril en een fototoestel. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website.
Wij raden het ten zeerste aan om een helm te dragen tijden het fietsen.

Zwemkleding

In verschillende landen stellen campings soms specifieke eisen aan de zwemkleding. Deze voorwaarden zijn opgesteld om de hygiëne te bevorderen. In Frankrijk is het bijvoorbeeld vaak niet toegestaan om met shorts aan gebruik te maken van het zwembad op de camping. Op Italiaanse campings komt het voor dat het verplicht is om een badmuts te dragen bij het zwemmen (ook voor heren).