Fietsvakantie Oostenrijk Italië Zwitserland Frankrijk Dwars door de Alpen

Fietsvakantie Oostenrijk Italie Zwitserland Frankrijk Dwars door de Alpen

Niveau 7 | Reiscode ANA | Groep | Kamperen | Rondreis | 17 dagen | Fietsbus

Tijdens deze Fietsvakantie Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Frankrijk Dwars door de Alpen maakt u een doorsteek door de Alpen van Nauders in het oosten naar Annecy in het westen. Onderweg passeert u verschillende grenzen, Italië doet u zelfs 3x aan! U fietst door een aantal zeer verschillende cultuurgebieden met ieder hun eigen sfeer, bouwstijl, eten en wielergeschiedenis. Qua cols om te beklimmen is deze reis een feest. Veel hooggebergte en passen boven de 2000 meter. Het begint gelijk al met de Reschenpas, daarna in Zwitserland o.a. de Bernina, Albula, Lenzerheide, Oberall, Furka en de Grand Saint Bernard. Tussen Frankrijk en Italië passeert u de Kleine St Bernard pas en in Frankrijk bedwingt u o.a. nog de Iseran, Cormet de Roselend, Aravis, Colombiére en het Plateau de Gliéres. Tussendoor wat makkelijkere stukken langs bekende rivieren als de Inn en de Rhône.

Nieuwe fietsreis Dwars door de Alpen

• Tweeduizenders in het hooggebergte in 4 landen
• Cols uit de Tour, Giro en Ronde van Zwitserland
• Verschillende landen en cultuurgebieden
• Gedetailleerde routebeschrijvingen en GPS-tracks
• Fietsen langs de Inn en Rhône
• Maaltijden uit de Cycletours keuken
• Bagagevervoer

Boeken

Reisdata

Met fietsbus
19 juli 2019

Reissom (code ANA)

Met fietsbus € 1095,- Gegarandeerd vertrek

Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking
Reserveringskosten € 20,- per boeking

Bij te boeken

Kaart: Michelin 328, 333, 552 en 553 (1:150.000), TCI3 € 47,80

Boeken

Dag 1. Aankomst in Nauders (Pfunds)

Na aankomst op de camping in Pfunds bij Nauders kunt u uitrusten van de busreis en u mentaal voorbereiden op de oost –west doorsteek van de Alpen die u gaat doen de komende 2 weken. Voor wie wil is er de mogelijkheid vast wat in te fietsen, bijvoorbeeld op de Kaunertaler Gletscherstrasse die naar 2750 meter gaat. Deze rit gaat gelijk het hooggebergte in en kunt u zo gek maken als u zelf wilt want het is heen en weer dezelfde weg. Maximaal 110 km en 2130 hm. Iets minder ambitieus is de klim naar Samnaun (40 km/1325 hm)

Dag 2. Pfunds – Santa Maria, 56 km / 1570 hm

Vanuit Oostenrijk fietst u door Italië naar Zwitserland: drie landen op één dag. Allereerst staat de gestaag stijgende Reschenpas (1507 m) op het programma. Na de pas bent u in Italië en rijdt u langs een prachtige route met hier en daar een dorpje door het berglandschap. Daarna daalt u af naar Mals en vervolgt u de route via Taufers en de Zwitserse grens naar het einddoel van vandaag het plaatsje Santa Maria in het Val Mustair. Uiteraard kunt u de etappe uitbreiden met de klim naar Samnaun.

Dag 3. Santa Maria – rondrit Passo de Stelvio, 65 km / 1975 hm

De Passo dello Stelvio is een van die klassiekers die iedere renner een keer gedaan moet hebben. Vandaag is het uw beurt. Vanuit Santa Maria rijdt u via Taufers weer terug naar Mals en verder het dal in naar Spondinga en Prato allo Stelvio (25 km / 2757 m) . In Prato alle Stelvio begin de klassieke klim. Eerst tot Trafoi grotendeels door het bos met stijgingspercentagtes tussen de 4 en maximaal 8%. Na Trafoi ziet u de beroemde muur met haarspeldbochten opdoemen en gaan de percentages omhoog naar gemiddeld tussen de 8 en 10% per kilometer. En dat vele kilometers lang tot aan de top. Het uitzicht achterom het dal in is echter adembenemend.  Na 7 kilometer afdalen gaat u via de “meeneemcol” (een col die je meeneemt in de afdaling..) Passo de Umbrail (2501 m) terug naar Santa Maria.
Wie hier nog niet genoeg aan heeft kan verder afdalen naar Bormio en daar aan de klim over de Passo del Foscagno (24 km, 2291 m) naar Livigno.  Daarna via een tunnel en de Ofenpas (10 km, 2149 m) naar Santa Maria. Dit is overigens deels de route van morgen maar dan andersom. Hiermee komen er nog 73 km en 1900 hm bij. Wellicht wat veel van het goede, maar het kan wel!

Dag 4. Santa Maria – St. Moritz,  72 km / 85 km

Direct in Santa Maria begint de klim naar de Ofenpas (15.6 km, 2149 m). De afdaling naar Zernez gaat in 2 delen met nog een klimmetje ertussen, 5.1 km. Daarna is het 35 kilometer door denderen langs de Inn naar St. Moritz.

Alternatieve route
In de afdaling van de Ofenpas gaat u via een 3.4 km lange tunnel naar Livigno. De tunnel is verboden voor fietsers en er is ca. iedere 45 minuten een shuttlebus om u naar de andere kant te brengen. De kosten hiervoor zijn ongeveer 6 euro. Daarna volgt de beklimming van de Forcola di Livigno (13.4 km, 2315 m) en de Passo del Bernina (3.4 km, 2330 m) alvorens af te dalen naar St. Moritz.

Dag 5. St. Moritz – Chur, 78 /85 /86/ 95 km

Een etappe met een aantal keuzemogelijkheden. Bij vertrek moet al onmiddellijk gekozen worden tussen Julierpas (7.2 km, 2284 m) en Albulapas (9.2 km, 2315 m). De Julierpas start na direct na St. Moritz. Voor de Albulapas moet u eerst de route van gisteren een stuk (15 km) terug rijden en dan aan de klim beginnen. De Albulapas is iets steiler dan de Julierpas, maar gaat over een kleinere en rustigere weg en is daardoor wel prettiger om op te rijden. Nadien heeft u bij Tiefencastel de keuze de etappe af te sluiten met of zonder Lenzerheidepas (15 km, 1549 m).

Dag 6. Chur – Disentis, 65 km / 1526 hm

De eerste paar kilometers na Chur is het nog druk op de weg maar daarna nemen we kleine weggetjes via Bonaduz en Ilanz naar Disentis. Hierbij moet wel wat meer geklommen en gedaald worden dan langs de hoofdweg maar het rijdt veel prettiger. Dit is een dag zonder hoge cols maar het is zeker niet vlak!

Alternatieve route 105 km/ 2870 hm 
Deze lange route gaat eerst terug via de Lenzerheidepass (15 km, 1549 m) en dan via Bonaduz en Ilanz naar Disentis.

Dag 7. Desentis – Reckingen, 83 km / 2200 hm

Een etappe met twee serieuze en mooie Alpenreuzen, de Oberalppas (22.7 km, 2044 m) en Furkapas (12.2 km, 2431 m). De eerste pas kent een rustige aanloop maar is in het tweede deel toch best pittig. Tussen beide passen ligt Andermatt, een toeristisch plaatsje waar u kunt genieten van een terrasje, hopelijk in de zon. Voor wie nog meer uitdaging zoekt kan de reisbegeleiding alternatieve routes met meer kilometers en hoogtemeters uitzetten over de Sustenpas en Grimselpas of over de Gotthardpas en Nueferespas. 

Dag 8. Reckingen – Martigny, 113 km / 575 hm

Vandaag voor de verandering een relatief vlakke overgangsetappe langs de Rhône. De eerste 25 kilometer gaat het langzaam dalend tot in de plaatsje Brig. Daarna nagenoeg vlak verder langs de rivier helemaal tot in Martigny. U heeft de keuze tussen flink doortrappen langs een vaak wat drukke weg of de uitgezette fietsroute Rhône 1 nemen. Dat is rustiger maar gaat ook minder snel vanwege stukken onverharde weg en recreatieve fietsers op het pad.

Dag 9. Martigny, rustdag

Halverwege deze reis een rustdag in de bergwereld van Martigny. U kunt uitrusten aan het zwembad, het plaatsje verkennen of nog een rondje fietsen in de omgeving.

Dag 10. Martigny – Gignod, 70/80 km

De lange klim naar de Col du Grand Saint Bernard (41 km, 2473 m, 2000 hoogtemeters) brengt ons voor een dagje in Italië. De eerste kilometers zijn nog redelijk makkelijk. Daarna wordt het naar de top steeds lastiger. Na de top is het via Saint Rhemy heerlijk dalen tot Gignod in het Val d’ Aosta.

Alternatieve route
U kunt ook de kleinere en rustiger weg via Champex-Lac nemen. Dit houdt wel in dat u een extra klimmetje (14.5 km, 1500 m) moet maken alvorens de Col du Grand Saint Bernard aan te vallen (25.7 km, 2473 m, 1650 hoogtemeters). 

Dag 11. Gignod – Bourg-Saint-Maurice, 103 km / 2715 hm

We beginnen met een leuk klein weggetje met een paar erg pittige passages, zowel omhoog als omlaag, naar het dorpje Avise. De eerste 3 km van de Kleine St. Bernard (2188 m) zijn erg zwaar waarna de klim op de passage met de tunnels wat afzwakt. Na La Thuile lijkt het einde in zicht, maar is het naar de top nog een gemeen stuk! De afdaling naar Bourg-Saint-Maurice is een heerlijk toetje op deze zware en drukke dag. 

Dag 12. Bourg-Saint-Maurice, rondrit Col de l’ Iseran,  96 km / 1950 hm

De Col de l’Iseran is met 2764 meter hoogte het dak van deze tweeweekse fietsreis van Oostenrijk naar Frankrijk. Daarnaast is het een erg mooie klim door ruige hooggebergte. Niet voor niets ruimen we er dan ook een hele dag voor in. Vanuit Bourg-Saint-Maurice klimt u gestaag langs de Isère omhoog naar het gelijknamige stuwmeer. De gigantisch hoge stuwmuur is al van ver te zien. Door ruig berglandschap gaat het almaar verder omhoog tot u na 48 kilometer dan eindelijke de top bereikt. We gaan terug via dezelfde weg dus dat betekent ook 48 kilometer dalen!

Dag 13. Bourg-Saint-Maurice – Le Grand Bornand 95 km / 2975 hm

De Cormet de Roselend (1967 m) is een lekkere ruige en natuurlijke col. Op de top niet het toeristencircus zoals op sommige andere grotere Alpencols. Hier heerst nog de rust van de bergen. De afdaling gaat langs een groot stuwmeer naar Beaufort waarna het gelijk weer omhoog gaat naar de Col des Saisies (1650 m). Boven aan de col is een van de nieuwe wintersportplaatsen waar Frankrijk patent op heeft. Snel naar beneden dus naar Flumet. Hierna volgt de 3e beklimming, die naar de Col des Aravis (1498 m). Hier heeft u bij helder weer een schitterend uitzicht op het Mont Blanc massief. De afdaling naar Le Grand Bornand is een beloning na deze heftige en mooie dag.

Dag 14. Le Grand Bornand – Sévrier 105 km / 2715 hm

Deze laatste dag begint met de mooie 12 kilometer lange klim naar de Col de la Colombière (1613 m). Hierna volgt een stuk van ongeveer 25 kilometer glooiende heuvelwerk over mooie achterafweggetjes. In het dal van de Gorges de Borne begint de laatste echte klim van deze reis. En niet de minste. Het hoogtepunt van de 10e Touretappe van 2018 was de klim naar het Plateau de Glières (6,5 km, 1440 m) via de steile kant. Deze klim heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 11,2% en is ook nog eens deels onverhard! Echt een waardige afsluiter van de week. Hierna is het voornamelijk nog afdalen naar het Meer van Annecy!

Dag 15. Sévrier, vertrek naar Nederland

Na het ontbijt eindigt uw fietsvakantie. De deelnemers die reizen met de fietsbus kunnen er nog een leuke dag van maken voor de bus ’s avonds vertrekt naar Nederland.

Inbegrepen

• Camping– en douchegelden
• Veldkeuken
• Luifels, tafels en banken
• Reisbegeleiding
• Bagagevervoer
• Technische assistentie en materiaalservice
• Routebeschrijving
• GPS-tracks
• Vervoer Nederland – Oostenrijk en Frankrijk – Nederland per Royal-Class fietsbus v.v. (buscode BSOBN/BSFMA)

Bij te boeken

• Reis- en annuleringsverzekering

Niet inbegrepen

• De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 14, – per persoon per dag. In Zwitseralnd ligt het prijsniveau een stuk hoger en kunnen de kosten hoger zijn.

Reisbegeleiding

De reisbegeleiding bestaat uit twee begeleiders. Zij zorgen voor etappe-informatie, bagagevervoer, technische assistentie en materiaalservice, verzorging onderweg en de boodschappen. In het eigen verplaatsbaar restaurant wordt er een heerlijke drie-gangenmaaltijd gekookt. Eén avond wordt er niet gekookt.

Eten & drinken

Er gaat een complete mobiele keuken inclusief borden en bestek mee. De begeleider doet inkopen voor ontbijt, lunch en diner. Gedurende de reis helpt u gemiddeld twee à drie keer de Cycletours kok met het voorbereiden van de maaltijden (ontbijt en diner). Na het eten wordt er natuurlijk nog geholpen met de afwas.
Op alle dagen wordt er gekookt, op één dag na, op die dag is er voor de begeleiding een moment van rust. Voorts is het mogelijk om zelf een lunchpakket te maken. Bij de maaltijden is er ook wijn, water en/of frisdrank, koffie en thee. Onze koks proberen zoveel mogelijk rekening te houden met diëten en allergieën. Houdt u wel rekening met de beperkingen van kamperen en koken voor een grote groep. Wij verzoeken u vriendelijk eventuele diëten en allergieën bij boeking door te geven en na te vragen of Cycletours aan uw wensen kan voldoen.

De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 14, – per persoon per dag. U kunt er tijdens de reis ook voor kiezen om uit eten te gaan of zelf te koken. U dient dan wel uw eigen kookgerei mee te nemen.

Technische assistentie en hulp

Tijdens de reis gaat er een gecombineerde bagage/servicewagen mee. U zult onze begeleiders meestal in de loop van de dag op de route zien. Zij kunnen u, als dat nodig is, hulp verlenen. De begeleider is technisch goed op de hoogte en kan u helpen bij reparaties onderweg of op de etappeplaats. Mocht u later in de tocht absoluut niet verder kunnen en de begeleiders zijn al voorbij, dan kunt u de begeleider bellen en wordt u opgehaald.

Bagagevervoer

Dit houdt in: het vervoer van uw bagage van etappeplaats naar etappeplaats. Bagage en tenten gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Een eigen campingstoeltje is alleen toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien. Op uw fiets vervoert u slechts uzelf en eventueel een lunchpakketje, regenjack, fototoestel en andere spullen voor onderweg. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website.

Routebeschrijving

U ontvangt de routebeschrijvingen ongeveer 10 dagen voor aanvang van de reis. We raden u aan de route op een kaart in te tekenen.

De campings waar u gedurende de reis op verblijft zijn eenvoudig, maar voorzien in de basisbehoefte. De sanitairgebouwen zijn eenvoudig, maar goed onderhouden. Op de meeste campings is een zwembad aanwezig waar u een verfrissende duik kunt nemen na een fietstocht.

 
Fietsbus

De reis met de fietsbus duurt 17 dagen. De fietsbus vertrekt op vrijdag vanuit Nederland en komt op dinsdag (dag 1) aan in Nauders (Pfunds). Terug vertrekt u op zaterdagavond uit Sévrier en komt u op zondag (dag 17) aan in Nederland.
De reistijd vanaf Maastricht naar Nauders bedraagt ongeveer 9 uur, de bus zal rond 09.30 in Nauders aankomen. Bij aankomst op de bestemming zal de reisbegeleiding u opwachten en zal er een ontbijt voor u klaarstaan.

Reisschema fietsbus (BSOBN)

Cycletours Fietsbus

Heenreis

vrijdag
• 17.15 V Amsterdam
• 18.30 V Utrecht
• 20.30 V Eindhoven
• 22.00 V Maastricht
zaterdag
• 07.00  A Bregenz
• 09.30 A Nauders

Terugreis (BSFMA)

zaterdag
• 19.30 V Sévrier
• 21.30 V Bourg-en-Bresse
• 22.15  V  Macon
zondag
• 06:30 A Maastricht
• 08:00 A Eindhoven
• 09.30 A Utrecht
• 10.30 A Amsterdam

 

De eigen fiets

Een goede fiets is onontbeerlijk voor een geslaagde fietsvakantie. Kijk uw fiets voor vertrek uit Nederland grondig na. Let vooral op de conditie van banden, remmen en versnellingen. Verder adviseren wij u een (kabel)fietsslot en een reparatiesetje met reservebinnenband, fietspompje en multitool mee te nemen.

Reservemateriaal

Gereedschap en reservemateriaal zijn in de begeleidersbus aanwezig. In de grotere plaatsen tijdens de reis zijn fietsenmakers.

Kamperen

De kampeerplaatsen zijn gereserveerd, u dient echter zelf te zorgen voor een tent, matje, slaapzak, binnenzak (laken) en zaklamp. Dit is een reis met een mobiele keuken,wat inhoudt dat er een volledig ingerichte keuken mee gaat inclusief bekers, borden en bestek alsmede tafels en banken. De kosten voor de maaltijden betaalt u ter plaatse (circa € 14,- p.p.p.d.).

Bagagevervoer

Bagage en tenten gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Een eigen campingstoeltje is alleen toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien.

Kleding

Tijdens het fietsen is het aan te bevelen om een goed zittend fietsshirt te dragen dat transpiratievocht snel opneemt en afvoert. Een winddicht jack is prettig in de afdaling en ook extra warme fietskleding kan goed van pas komen. Het weer kan snel omslaan in deze regio en wanneer het beneden in het dal terrasjesweer is, kan het op de top ijzig koud of mistig zijn. Één of meerdere fietsbroeken en -shirts zijn aan te bevelen, evenals een trui voor ’s avonds, een wind/regenjack en hoofdbescherming.Verder: een tasje voor onderweg, hoofdbescherming (helm), een zonnebril en een fototoestel. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website.
Wij raden het ten zeerste aan om een helm te dragen tijden het fietsen.

Zwemkleding

In verschillende landen stellen campings soms specifieke eisen aan de zwemkleding. Deze voorwaarden zijn opgesteld om de hygiëne te bevorderen. In Frankrijk is het bijvoorbeeld vaak niet toegestaan om met shorts aan gebruik te maken van het zwembad op de camping. Op Italiaanse campings komt het voor dat het verplicht is om een badmuts te dragen bij het zwemmen (ook voor heren).