Fietsvakantie Oostenrijk Slovenië Italië Karinthië, Triglav & Friuli

Fietsvakantie Oostenrijk Slovenië Italië Karinthië, Triglav & Friuli

Niveau 5 | Reiscode SOE | Groep | Kamperen | Rondreis | 15 dagen | Fietsbus, eigen vervoer

Deze nieuwe fietsvakantie Oostenrijk Slovenië Italië Karinthië, Triglav & Friuli laat u kennis maken met een om verschillende redenen interessante grensstreek in het midden van Europa. Op de verschillende grenspassen die u passeert ziet de overblijfselen van de felle strijd die in het verleden hier gevoerd is om deze grenzen. In schril contrast hiermee staat de oogverblindende natuur in het Triglav Nationaal park in Slovenië en de berglandschappen in Karinthië en Friuli. Uiteraard zijn de verschillende sportieve uitdagingen die u in deze regio voor uw wielen krijgt ook een goede reden. Het hoogtepunt hierbij is de uit de Giro beruchte Monte Zoncolan met stijgingspercentages tot 19%. De reis is zo opgebouwd dat er vaak gekozen kan worden uit 2 afstanden en dat er om de dag een rustdag of rondrit is. Hierdoor kunt u voor een gedeelte zelf bepalen hoe steil of hoog het wordt.

 

• Fietsreis door Oostenrijk Slovenië Italië
• Onbekende cols
• Monte Zoncolan
• Gedetailleerde routebeschrijvingen en GPS-tracks
• Maaltijden uit de Cycletours keuken
• Bagagevervoer

Boeken

Reisdata

Met fietsbus
6 augustus 2018 

Met eigen vervoer
7 augustus 2018 

Reissom (code SOE)

Met fietsbus € 1099,-
Met eigen vervoer € 845,-

Fietshuur: Racefiets € 250,-

Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking
Reserveringskosten € 20,- per boeking
Boeken

Dag 1: Startpunt Faak am See

U wordt op dinsdag in de loop van de dag verwacht op de camping. U treft daar de reisbegeleiding en de overige deelnemers. Na aankomst op de camping kunt u bijkomen van de reis of de benen vast warm draaien in de omgeving.

Dag 2: Faak am See – Lesce (Bled), 69 km / 1000 hm

Na Finkenstein fietst u via 2 korte klimmetjes naar de voet van de eerste echte col van deze reis: de Wurzenpaβ (1073 m, 6.4 km, gemid. 8%). Deze onregelmatige klim wordt na 1,5 km echt pittig met 3 km ruim boven de 10% en een piek van 20%!. Na de top fietst u Slovenië in. Bij Kransjka Gora volgt u de rivier Sava Dolinka stroomafwaarts, veelal via een fietspad tot bij Jesenice. Er is nog 1 klimmetje (2.8 km, gemid. 4.8%) en dan daalt u af naar Bled en zijn magnifiek ogend meer.

Dag 3: Lesce (Bled), rondrit

Rondrit de meren van Bled en Bohinj, 70 km / 1150 hm

Bij Blejsko Jezero (meer van Bled) volgt u stroomopwaarts de rivier Sava Bohinjka tot bij Bohinjsko Jezero (meer van Bohinj). Vervolgens zoekt u de kleine wegen op. Na 7 km start de pittige klim naar het Pokljuka Plateau (1265 m, 8.9 km, gemid. 7.3%) waarna een lange afdaling u terug brengt bij Bled en zijn meer.

Rondrit Triglav Nationaal Park, 98 km / 2400 hm

Na 12.5 km start de eerste van 3 langere klimmen naar een hoogte van 850 m (6.5 km, gemid. 6.1%). Er volgt nog een 2de top waarna u gaat afdalen naar de vallei van de Selska Sora. De route volgt de rivier stroomopwaarts gedurende 12 km. Dan start de 2de klim naar het Bohinjsko Sedlo (1277 m, 9.8 km, gemid. 7.1%). U daalt af naar Bohinjska Bistrica. Even later start de pittige slotklim naar het Pokljuka Plateau (1265 m, 11.0 km, gemid. 6.8%) waarna een lange afdaling u terug brengt bij Bled en zijn meer.

Dag 4: Lesce (Bled) – Bovec, 88 km / 1650 hm

U verlaat Bled via het meer. Daarna fiets u al snel op een kleine weg door een bosrijke omgeving naar Mojstrana. Via een fietspad wint u langzaam hoogte in de vallei van de rivier Sava Dolinka. Bij Kranjska Gora start de schitterende klim naar Vršič (1611 m, 12.2 km, gemid. 6.9%). De route loopt door het Triglav nationale park. U krijgt 24 genummerde haarspeldbochten op kasseisteentjes te verwerken. De laatste 3 km zijn boven de 10% met pieken van 14%. De afdaling kent 25 haarspeldbochten maar gelukkig zonder kasseisteentjes. Nadien volgt u de Soča stroomafwaarts tot even voor Bovec. Bij het verlaten van de rivier zijn er nog enkele korte klimmetjes alvorens de camping bij het plezante dorpje te bereiken.

Dag 5: Bovec, rustdag of rondrit

Rondrit Livek & Kuk, 86 km / 1600 hm
Na Kobarid start een lange klim via Livek naar Kolovrat (1148 m, 10.5 km, gemid. 8.4%). Zowel tijdens de klim als in de afdaling zijn er fantastisch zichten op de lager gelegen valleien. Vanaf Tolmin fietst u langs de rivier de Soča stroomopwaarts via Kobarid terug naar Bovec. Daarbij zijn er een aantal kortere klimmetjes.

Rondrit Predel & Sella Nevea, 94 km / 2050 hm
Na het verlaten van Bovec start de klim naar Predel (1156 m, 14.6 km, gemid. 4.7%). U verlaat Slovenië via het Triglav nationale park. De eerste km van de klim zijn niet zo steil. Vanaf km 7 gaat de weg echt omhoog. Tot 2 km voor de top stijgt het rond de 9%. De laatste 2 km zijn gemid. 5%. Op de top rijdt u Italië binnen. Na een korte afdaling loopt de route langs het Lago del Predil. En even verder start de klim naar Selle Nevea (1190 m, 4.2 km, gemid. 4.5%). Na de afdaling in een mooie kloof fietst u op een fietspad door de vallei van de Fella. Bij Resiutta gaat het stroomopwaarts langs de rivier Resia om uiteindelijke de erg pittige slotklim aan te vangen naar de Sella Carnizza (1086 m, 6.8 km, gemid.10.5%). De laatste 5 km zijn zelfs gemid. 11.4% met lange stroken van 15%! U daalt vervolgens af naar Slovenië waar nog een kort klimmetje wacht (2.1 km, gemid. 6.9%). De laatste kilometers gaan stroomopwaarts in de vallei van de Soča…

Dag 6: Bovec – Gemona 54 km / 850 hm of  83 km / 1150 hm

Een korte maar mooie etappe brengt u in Italië. Na 8 km start de laatste Sloveense klim naar een hoogte van 720 m (5.4 km, gemid. 6.4%). Bij de grens gaat de weg terug stijgen naar de Passo di Tanamea (870 m, 6.8 km, gemid. 4.5%). Na de lange afdaling volgen enkele leuke dorpjes met terrasjes. En ten slotte brengt een kort klimmetje u in het op een heuveltop gelegen Gemona del Friuli.

Alternatieve route
De dag start in de vallei van de rivier Soča, die stroomafwaarts gevolgd wordt tot in het gezellige Kobarid. 4 km verder start de eerste klim naar Breginj. De top (640 m, 12.4 km, gemid. 3.0%) ligt 2 km na het dorpje. Via een korte afdaling met matig asfalt bereikt u Italië. De weg gaat meteen stijgen naar de Passo San Antonio na Privale (790 m, 5.5 km, gemid. 6.8%). Na een korte afdaling volgt de nog kortere klim naar Zore (766 m, 1.1 km, gemid. 6.5%). En dan gaat u echt afdalen. De laatste kilometers zijn een opeenvolging van leuke dorpjes met terrasjes. En ten slotte brengt een kort klimmetje u in het op een heuveltop gelegen Gemona del Friuli.

Dag 7: Gemona del Friuli, rustdag of rondrit, 85 km / 1150 hm of 79 km / 1550 hm

Tot bij Flagogna loopt de route op een relatief vlakke weg in de vallei van de Tagliamento. Bij het verlaten van het dorp komt u in de vallei van de rivier Arzino en gaat de weg stijgen (5.1 km, gemid. 3.6%) Nadien volgt nog een vlak stuk van 5 km alvorens de klim aan te vatten naar de Sella Chianzutan (947 m, 16.7 km, gemid. 3.8%). Na de top daalt u af tot bij Tolmezzo. In de grotere stad kunt u genieten van een welverdiend terrasje. Op de vlakke terugweg fietst u op de oude pelgrimsroute ‘Romea Strata’, een goed bewegwijzerde fietsroute en moet u zeker het middeleeuwse ommuurde stadje Venzone bezoeken. Indien u  de fietsroute niet wilt volgen (fietspad, draaien en keren) kunt u de drukkere SS13 volgen tot bij Gemona.

Alternatieve route
Na 8 km start bij het kleine dorpje Avasinis de klim naar de Cuel di Forchia (884 m, 8.4 km, gemid 8.3%). U zult u deze col lang herinneren. Het asfalt op de smalle weg is erg slecht en bij momenten bijna onverhard te noemen, met veel losse stenen. Het stijgingspercentage komt zelden onder de 10% en kent pieken tot 14%. De afdaling is iets minder steil, maar kent hetzelfde slecht asfalt ook op een erg smalle weg. Nadien gaat u in de vallei van de rivier Arzino op een betere en bredere weg klimmen naar de Sella Chianzutan (947 m, 14.4 km, gemid. 4.1%). Vervolgens daalt u af tot bij Tolmezzo. In de grotere stad kunt u genieten van een welverdiend terrasje. Op de vlakke terugweg fietst u op de oude pelgrimsroute ‘Romea Strata’, een goed bewegwijzerde fietsroute en moet u zeker het middeleeuwse ommuurde stadje Venzone bezoeken. Indien u  de fietsroute niet wilt volgen (fietspad, draaien en keren) kunt u de de drukkere SS13 volgen tot bij Gemona.

Dag 8: Gemona del Friuli – Ravascletto, 71 km / 1600 hm of 75 km / 2200 hm

Na Bordano is er een eerste kort klimmetje (2.0 km, gemid. 4.5%). Na de afdaling komt de route bij het Lago di Cavazzo o dei Tre Comuni en fietst u langsheen het meer. Er volgt opnieuw een kort klimmetje (1.8 km, gemid. 5.8%) en even later bereikt u Tolmezzo. Na de grotere stad wint u langzaam hoogte. Eerst in de vallei van de But, nadien stroomopwaarts langs de rivier Chiarsó. Bij Paularo start de erg pittige klim naar de Forcella de Lius (1072 m, 4.2 km, gemid. 9.7%). U begint meteen met een stukje van 18%…. Na de afdaling volgt bij Cercicento de slotklim naar de Sella Valcalda (958 m, 6.5 km, gemid. 5.8%) waar zich ook de camping bevindt.

Alternatieve route
U kunt vandaag reeds kiezen om de Monte Zoncolan (1735 m, 15.3 km, gem. 9.0% ) te overwinnen. Na Zuglio (km 35.6) gaan de routes uit elkaar. En even later begint u aan dit huzarenstukje. Het eerste deel van deze klim is te vergelijken met de Alpe d’Huez, maar de laatste 3 km, op een erg klein wegje zijn, 12, 13 en 14% gemiddeld met pieken tot 19%. De afdaling start met 3 smalle tunneltjes, is nog steiler dan de klim… en heeft foto’s van vroegere wielergoden. Als afsluiter van deze pittige dag krijgt u nog de Sella Valcalda (958 m, 8.2 km, gemid. 5.7%).

Dag 9: Ravacletto, rustdag of rondrit Monte Zoncolan, 41 km / 1650 hm

Bij Sutrio start de klim naar de Monte Zoncolan (1735 m, 13.5 km, gemid. 9%). Het is vooral de laatste 3 km die erg lastig zijn. Op een smalle weg gaan de stijgingspercentage steeds hoger 12%, 13% en ten slotte 14%. Even voor de top krijgt u zelfs een stukje van 19% te verwerken. De afdaling start met 3 smalle tunneltjes, is nog steiler dan de klim… en heeft foto’s van vroegere wielergoden. Als afsluiter van deze dag krijgt u nog de Sella Valcalda (958 m, 8.2 km, gemid. 5.7%).

Dag 10: Ravascletto – Dobbiaco, 86 km / 1650 hm

U start de dag met de afdaling van de Sella Valcalda. Bij Comeglians gaat de weg terug stijgen naar de Cima Sappada (1294 m, 20.6 km, gemid. 3.5%). Deze lange onregelmatig klim is niet zo steil. Enkel 3 km voor de top wordt het even pittig met stijgingspercentages tot 10%. Na het lang gerekte skidorp Sappada is er opnieuw een afdaling en na alweer een reeks skidorpen start bij Santo Stefano di Cadore de 2de klim van de dag naar de Passo di Monte Croce di Comelico (1636 m, 21.3 km, gemid. 3.4%). Vervolgens daalt u af naar San Candido. Om de camping bij het Lago di Dobbiaco te bereiken moet u vanuit de gelijknamige stad nog een laatste kort klimmetje overwinnen (2.1 km, gemid. 2.3%).

Dag 11: Dobbiaco, rustdag of rondrit

Rondrit Dolomieten 3-passenrondje, 89 km / 1700 hm

Bij deze prachtige dolomietenrondrit staan drie cols staan op het programma: de Croce di Comelico – Kreuzbergpass (1636 m, 14.9 km, gemid. 3.0%), Passo di Sant Antonio (1476 m, 4.4 km, gemid. 6.3%) en de Col Sant’Angelo – Misurina (1756 m, 26.6 km, gemid. 3.4%). U overbrugt hierbij ruim 1700 hm.  Als dit nog niet genoeg is dan kunt u nog extra klimmen (en afdalen) naar de Rifugio Auronzo of Auronzo Hütte (2344 m, 7.2 km, gemid. 8.5%) bij Tre Cime di Lavaredo.

Rondrit Staller Sattel, 92 km / 1600 hm

En tweede rondrit brengt u tot op de grens met Oostenrijk. Na Dobbiaco fietst u op een goed bewegwijzerde fietsroute tot in Mitterolang. Dit traject bestaat uit fietspaden, verkeersvrije kleine wegjes en goed bereidbare grindpaden (4 km). Bij Niederrassen start de klim naar de Staller Sattel (2052 m, 22.6 km, gemid. 4.6%). De laatste 4.2 km echter gaan over een smalle weg met éénrichtingsverkeer en kent een stijgingspercentage van meer dan 9%. Terugkeren doet u via hetzelfde traject.

Dag 12: Dobbiaco – Kötschach, 73 km / 900 hm

U verlaat Dobbiaco via de fietsroute naar Lienz en volgt daarbij de rivier de Drau stroomafwaarts Na 23 km bij Tassenbach verlaat u de fietsroute en start de enige klim van de dag naar het Kartischer Sattel (1530 m, 8.3 km, gemid. 5.4%). Het collenbord staat 400 m na de top. De afdaling naar Kötschach in het Lesachtal kent ook vele korte klimmetjes en daarbij maakt u nog 400 hoogtemeters.

Dag 13: Kötschach, rustdag of rondrit

Rondrit Plockenpass, 26 km / 750 hm
Na het verlaten van Mauthen start de klim naar de Plöckenpass (1360 m, 11.6 km, gemid. 5.7%). Het is een onregelmatige klim met met pieken tot 11%. De pas is tevens de grens met Italië. Terugkeren doet u langs dezelfde weg.

Rondrit 2-Passenrondje, 93 km / 1200 hm
Bij Kötschach start de klim naar het Gailberg Sattel (981 m, 7.3 km, gemid. 3.9%). Na de afdaling komt u opnieuw bij de rivier de Drau. Via een drukke weg (8.8 km) gaat het naar Dellach im Drautal waar u op de Drautalfietsroute u weg vervolgt. Bij Bruggen start de 2de klim van de dag: Kreuzberg (1074 m, 7.9 km, gemid. 6.1%). Halverwege zitten enkele steile stukken tot 14%. De afdaling brengt u bij het grotere Hermagor. En via de Gailtalradweg keert u terug naar Kötschach.

Rondrit 4-Passenrondje via Italië, 122 km / 3300 hm
Een bijzonder zware rondrit brengt u terug in Italië. Bij Mauthen start de klim naar de Plöckenpass (1360 m, 11.6 km, gemid. 5.7%). Het is een onregelmatige klim met pieken tot 11%. Op de top fietst u Italië in. Bij Paluzza gaat u klimmen naar de Forcella de Lius (1072 m, 8.4 km, gemid. 5.2%), de top ligt 700 m na het collebordje. Na een korte maar steile afdaling begint u bij Paularo aan de 3de pas van de dag: de Passo del Cason di Lanza (1552 m, 13.9 km, gemid. 6.3%). U fietst hierbij op een smalle weg met matig asfalt. De klim is erg onregelmatig, er zit zelfs een stukje afdaling in. Maar met stijgingspercentages tot 15% zult u deze minder gekende col lang herinneren. Ten slotte keert u terug naar Oostenrijk via de ook al erg lastige Passo di Pramollo (1530 m, 12.5 km, gemid. 7.5%).

Dag 14: Kötschach – Faak am See, 93 km / 800 hm

Een leuke laatste etappe van deze drie landen tour. De eerste 32,5 km van de laatste etappe lopen over de Gailtalradweg, een goed bewegwijzerde traject langs de gelijknamige rivier. Na Hermagor wordt deze fietsroute echter onverhard. Via kleine verkeersarme wegen met tal van korte klimmetjes gaat het naar Sankt Stefan. Hier wordt de weg iets groter maar nog steeds met erg weinig verkeer. Na Arnoldstein fietst u opnieuw op kleine wegen, met nog 2 maal een bewegwijzerde fietsroute. Ten zuiden van Villach echter zijn er 2 korte stukjes drukke weg (1.6 km en 0.7 km). Even later bereikt u de startcamping bij Faaker See.

Dag 15: Vertrek naar Nederland

Na het ontbijt eindigt uw fietsvakantie. De deelnemers die reizen met de fietsbus kunnen er nog een leuke dag van maken voor de bus ’s avonds vertrekt naar Nederland.

Inbegrepen

• Camping– en douchegelden
• Mobiele keuken
• Luifels, tafels en banken
• Reisbegeleiding
• Bagagevervoer
• Technische assistentie en materiaalservice
• Routebeschrijving
• GPS-tracks

Bij te boeken

• Vervoer Nederland – Oostenrijk per Royal-Class fietsbus v.v. (buscode BSOSB)
Fietshuur
• Reis- en annuleringsverzekering

Niet inbegrepen

• De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 12, – per persoon per dag

Reisbegeleiding

De reisbegeleiding bestaat uit twee begeleiders. Zij zorgen voor etappe-informatie, bagagevervoer, technische assistentie en materiaalservice, verzorging onderweg en de boodschappen. In het eigen verplaatsbaar restaurant wordt er een heerlijke drie-gangenmaaltijd gekookt. Eén avond wordt er niet gekookt.

Eten & drinken

Er gaat een complete mobiele keuken inclusief borden en bestek mee. De begeleider doet inkopen voor ontbijt, lunch en diner. Gedurende de reis helpt u gemiddeld twee à drie keer de Cycletours kok met het voorbereiden van de maaltijden (ontbijt en diner). Na het eten wordt er natuurlijk nog geholpen met de afwas.
Op alle dagen wordt er gekookt, op één dag na, op die dag is er voor de begeleiding een moment van rust. Voorts is het mogelijk om zelf een lunchpakket te maken. Bij de maaltijden is er ook wijn, water en/of frisdrank, koffie en thee.

Onze koks proberen zoveel mogelijk rekening te houden met diëten en allergieën. Houdt u wel rekening met de beperkingen van kamperen en koken voor een grote groep. Wij verzoeken u vriendelijk eventuele diëten en allergieën bij boeking door te geven en na te vragen of Cycletours aan uw wensen kan voldoen.
De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 12, – per persoon per dag. U kunt er tijdens de reis ook voor kiezen om uit eten te gaan of zelf te koken. U dient dan wel uw eigen kookgerei mee te nemen.

Technische assistentie en hulp

Tijdens de reis gaat er een gecombineerde bagage/servicewagen mee. U zult onze begeleiders meestal in de loop van de dag op de route zien. Zij kunnen u, als dat nodig is, hulp verlenen. De begeleider is technisch goed op de hoogte en kan u helpen bij reparaties onderweg of op de etappeplaats. Mocht u later in de tocht absoluut niet verder kunnen en de begeleiders zijn al voorbij, dan kunt u de begeleider bellen en wordt u opgehaald.

Bagagevervoer

Dit houdt in: het vervoer van uw bagage van etappeplaats naar etappeplaats. Bagage en tenten gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Een eigen campingstoeltje is alleen toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien. Op uw fiets vervoert u slechts uzelf en eventueel een lunchpakketje, regenjack, fototoestel en andere spullen voor onderweg. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website.

Routebeschrijving

U ontvangt de routebeschrijvingen ongeveer 10 dagen voor aanvang van de reis. We raden u aan de route op een kaart in te tekenen.

De campings waar u gedurende de reis op verblijft zijn eenvoudig, maar voorzien in de basisbehoefte. De sanitairgebouwen zijn eenvoudig, maar goed onderhouden. Op de meeste campings is een zwembad aanwezig waar u een verfrissende duik kunt nemen na een fietstocht.

 
Fietsbus

De reis met de fietsbus duurt 17 dagen. Indien u met de fietsbus reist vertrekt de bus op maandag vanuit Nederland en komt op dinsdag (dag 1) aan in Faak am See. Terug vertrekt u op dinsdagavond en komt u op woensdag aan in Nederland.
De reistijd vanaf Arnhem naar Faak am See bedraagt ongeveer 16 uur, de bus zal rond 7.15 in Faak am See aankomen. Bij aankomst op de bestemming zal de reisbegeleiding u opwachten en zal er een ontbijt voor u klaarstaan.

Reisschema fietsbus (BSOSB)

Cycletours Fietsbus

Heenreis

maandag
• 14.00 V Amsterdam
• 15.15 V Utrecht
• 16.45 V Arnhem
dinsdag
• 07.15 A Faak am See

Terugreis

dinsdag
• 22.45 V Faak am See
woensdag
• 12.30 A Arnhem
• 14.00 A Utrecht
• 15.00 A Amsterdam

Eigen vervoer

Komt u met eigen vervoer, dan wordt u op dinsdag in de loop van de dag verwacht op de camping. U treft daar de reisbegeleiders en de overige deelnemers.
De snelste route met de auto  gaat via Heerlen – Keulen – Frankfurt (of via Arnhem Oberhausen) – Nürnberg – München naar Salzburg. Vanaf Salzburg blijft u de A10/E55 richting Villach volgen. .
U kunt de auto op de parkeerplaats naast de camping op eigen risico parkeren.

De huurfiets

U kunt bij Cycletours, indien bij boeking opgegeven, een fiets huren. Klik hier voor meer informatie

De eigen fiets

Een goede fiets is onontbeerlijk voor een geslaagde fietsvakantie. Kijk uw fiets voor vertrek uit Nederland grondig na. Let vooral op de conditie van banden, remmen en versnellingen. Verder adviseren wij u een (kabel)fietsslot en een reparatiesetje met reservebinnenband, fietspompje en multitool mee te nemen.

Reservemateriaal

Gereedschap en reservemateriaal zijn in de begeleidersbus aanwezig. In de grotere plaatsen tijdens de reis zijn fietsenmakers.

Kamperen

De kampeerplaatsen zijn gereserveerd, u dient echter zelf te zorgen voor een tent, matje, slaapzak, binnenzak (laken) en zaklamp. Dit is een reis met een mobiele keuken,wat inhoudt dat er een volledig ingerichte keuken mee gaat inclusief bekers, borden en bestek alsmede tafels en banken. De kosten voor de maaltijden betaalt u ter plaatse (circa € 12,- p.p.p.d.).

Bagagevervoer

Bagage en tenten gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Een eigen campingstoeltje is alleen toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien.

Kleding

Tijdens het fietsen is het aan te bevelen om een goed zittend fietsshirt te dragen dat transpiratievocht snel opneemt en afvoert. Een winddicht jack is prettig in de afdaling en ook extra warme fietskleding kan goed van pas komen. Het weer kan snel omslaan in deze regio en wanneer het beneden in het dal terrasjesweer is, kan het op de top ijzig koud of mistig zijn. Één of meerdere fietsbroeken en -shirts zijn aan te bevelen, evenals een trui voor ’s avonds, een wind/regenjack en hoofdbescherming.Verder: een tasje voor onderweg, hoofdbescherming (helm), een zonnebril en een fototoestel. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website.
Wij raden het ten zeerste aan om een helm te dragen tijden het fietsen.

Zwemkleding

In verschillende landen stellen campings soms specifieke eisen aan de zwemkleding. Deze voorwaarden zijn opgesteld om de hygiëne te bevorderen. In Frankrijk is het bijvoorbeeld vaak niet toegestaan om met shorts aan gebruik te maken van het zwembad op de camping. Op Italiaanse campings komt het voor dat het verplicht is om een badmuts te dragen bij het zwemmen (ook voor heren).