Fietsvakantie Oostenrijk Slovenië Italië Karinthië, Triglav & Friuli

Fietsvakantie Oostenrijk Slovenië Italië Karinthië, Triglav & Friuli

Niveau 5 | Reiscode SOE | Groep | Kamperen | Rondreis | 15 dagen | Bus, eigen vervoer

Deze nieuwe fietsvakantie Oostenrijk Slovenië Italië Karinthië, Triglav & Friuli laat u kennis maken met een om verschillende redenen interessante grensstreek in het midden van Europa. Op de verschillende grenspassen die u passeert ziet de overblijfselen van de felle strijd die in het verleden hier gevoerd is om deze grenzen. In schril contrast hiermee staat de oogverblindende natuur in het Triglav Nationaal park in Slovenië en de berglandschappen in Karinthië en Friuli. Uiteraard zijn de verschillende sportieve uitdagingen die u in deze regio voor uw wielen krijgt ook een goede reden. Het hoogtepunt hierbij is de uit de Giro beruchte Monte Zoncolan met stijgingspercentages tot 19%. De reis is zo opgebouwd dat er vaak gekozen kan worden uit 2 afstanden en dat er om de dag een rustdag of rondrit is. Hierdoor kunt u voor een gedeelte zelf bepalen hoe steil of hoog het wordt.

• Gloednieuwe fietsreis door Oostenrijk Slovenië Italië
• Onbekende cols
• Monte Zoncolan
• Gedetailleerde routebeschrijvingen en/of GPS-tracks
• Maaltijden uit de Cycletours keuken
• Bagagevervoer

Boeken

Reisdata

Met bus
17 juli 2017  Vol

Met eigen vervoer
18 juli 2017  Vol

Reissom (code SOE)

Met bus €1070 ,-
Met eigen vervoer € 815,-

Fietshuur: Racefiets € 250,

Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking
Reserveringskosten € 20,- per boeking
Boeken

Dag 1: Startpunt Faak am See

U wordt op dinsdag in de loop van de dag verwacht op de camping. U treft daar de reisbegeleiding en de overige deelnemers. Na aankomst op de camping kunt u bijkomen van de reis of de benen vast warm draaien in de omgeving.

Dag 2: Faak am See – Lesce (Bled), 69 km

Tijdens de eerste etappe overschrijdt u direct een grens. Bovenop de Wurzenpass/Korensko Sedlo (1071 m) is de grensovergang tussen Oostenrijk en Slovenië. De klim is niet zo lang (ca. 6 km), maar zeer onregelmatig met 3 kilometers met gemiddeldes ruim boven de 10%.  Op de top aangekomen begrijpt u waarom deze weg verboden is voor caravans.  De rest van de etappe gaat langs het Triglav Nationaal Park op weg naar Bled. Totaal hoogteverschil 1000 hm.

Dag 3: Lesce (Bled), rondrit 68/94 km

Vandaag de mogelijkheid om de omgeving van Bled te verkennen in een drietal rondritten.

Rondrit de meren van Bled en Bohinj, 68 km
Ontdek de prachtige natuur rond Bled, 1220 hm

Rondrit Triglav Nationaal Park, 94 km
Voor de liefhebber een pittige rondrit met 2600 hm met 3 cols waaronder Bohinjsko sedlo (1277 m),  Pokljuka plateau (1260 m).

Dag 4: Lesce (Bled) – Bovec, 85 km

De tweede etappe gaat al weer een stuk hoger.  U fietst via Kosmacev Preval (847 m) en het bekende Sloveens skistadje Kranjska Gora  naar de voet van de Vrsic of Pso della Moistrocca (1611 m). De eerste helft van de 11 kilometer lange klim is goed te doen. Na 6 kilometer en boven de 1000 m loopt het stijgingspercentage van 8% op t/m 11% voor de laatste kilometer.  Deze pittige rit met in totaal 1770 hm eindigt in het plaatsje Bovec aan de rivier Soča. Het plaatsje ligt midden in de Julische Alpen tussen twee bergpassen de Vrsic  en de Pso. di Predil (1156 m)

Dag 5: Bovec, rustdag of rondrit 94 of 86  km

Rondrit Livek & Kuk, 86 km 
De korte rondrit is alles behalve vlak met 1800 hm. Van Bovec fietst u naar de grens met Italië. Via de Livek(/Livški preval) (698 m), Kuk/Kolovrat (1135) en Hlevnik (845 m) keert u terug naar de camping in Bovec.

Rondrit Predel & Sella Nevea, 94 km:
Een pittige rondrit door Slovenië en Italië met 2380 hm. Direct vanaf de camping begint de onregelmatige klim van de Predel/Pso. di Predil (1156m). In 15 kilometer fietst u van 440 m naar de top op 1156 m met gemiddeld stijgingspercentage 4,7% met pieken van 10%. U passeert op de top de Sloveens/Italiaanse grens.  Na een korte afdaling is de Selle Nevea (1191 m) een korte klim. De derde col van de dag heeft extreem steile slotkilometers met stijgingspercentages t/m 17 %. De Sella Carnizza (1085 m) zult u niet snel vergeten.

Dag 6: Bovec – Gemona 54 of  83 km

U neemt al weer afscheid van Slovenië. U verlaat de cols van boven de 1000 m. De korte rit neemt de snelste weg naar Gemona en is met 970 hm relatief makkelijk. Er zijn 2 cols met als hoogste col Passo di Tanamea (851 m).  De lange etappe kent 1390 hm en een 3-tal colletjes Breginj (633 m), Sella San Antonio na Privale ( 790 m) en  Zore (766).

Dag 7: Gemona , rustdag of rondrit 77 km

Deze rondrit gaat door het middelgebergte van de Italiaanse provincie Udine ten westen van Gemona. De obstakels  zijn de Cuel di Forchia (884 m) en de Sella Chianzutan (947 m). Dit betekent toch weer 1620 hm.  

Dag 8: Gemona – Ovaro 76 km.

De bergen worden langzaam weer hoger, terwijl u richting het westen fietst. Via het colletje na Bordano (315 m), Pso. Durone (1039 m), Sella Valcalda (958 m) gaat de rit( naar Ovaro aan de voet van de Monte Zoncolan (1880 m). Deze kun je ook in deze etappe al beklimmen door de laatste col (Valcalda) over te slaan en via de Zoncolan aan te komen in Ovaro (5 km langer). Voor diegene die niet langer kunnen wachten of morgen de lange rondrit gaan doen, kunnen proberen boven te komen. Vanuit Ovaro (534 m) is de klim 9,9 km lang met een gemiddeld stijgingspercentage van 12,1 % met een maximum van 18,5%.

Dag 9: Ovaro, rondrit Monte Zoncolan of  Sella di Razzo 40/ 83 km.

Rondrit Monte Zoncolan, 40 km
Om de Monte Zoncolan van de oostkant te beklimmen moet u eerst over de Sella Valcalda (958 m) om vervolgens de 13 kilometer lange klim van de Monte Zoncolan (1730 m) aan te vangen.  Met een gemiddelde stijging 9% met pieken richting 19% zult u deze klim nog lang herinneren.  Dit zorgt in totaal voor 1650 hm.

Rondrit Sella di Razzo, 83 km
Het middelgebergte ligt weer achter ons. Vandaag kunt u weer 4 cols op uw palmares schrijven:  Forcella Lavardet (1542 m), Sella di Razzo (1760 m), Sella di Rioda (1800 m) en Pso. del Pura (1425 m) . De eerste 3 liggen allemaal in éen klim.  Met 2280 hm gaat dit uiteraard niet vanzelf.

Dag 10: Ovaro – Dobbiaco, 82 km.

De laatste etappe in Italië gaat over 3 cols met 1820 hm.  De eerste col van de dag begint direct in Ovaro. In 24 kilometer klimt u  geleidelijk van 534 m naar de top van de Cima Sappada op 1294 m.  Ook de  Pso. di Monte Croce di Comelico/Kreuzbergpass (1636 m) is vooral lang met 21 kilometer, maar van 3,4% gemiddeld wordt u niet meer nerveus.  In Dobbiaco pikt u de makkelijke Sella di Dobbiaco/Toblacher sattel (1210 m) nog even mee. 

Dag 11: Dobbiaco rondrit Staller sattel of 3-passenrondje, 75 / 93 km

Rondrit Staller Sattel (2052 m) 75 km:
De Passo di Stalle/Staller Sattel is een grenspas met Oostenrijk. In 22 kilometer klimt u naar de top. Alleen de laatste 4 kilometer zijn steil met percentages van 10,5, 8,5, 9 en 8. Vanaf de top keert over dezelfde weg terug naar de camping. 1480 hm

Rondrit Dolomieten 3-passenrondje,  93 km:
Voor de betere fietser is er ook een lange rondrit. Drie cols staan op het programma de Croce di Comelico/Kreuzbergpass (1636 m) op, Sant’Antonio/Pso. del Zovo (1476 m) en de Col Sant’Angelo/Misurina (1756 m) met in totaal 1780 hm.  Als dit nog niet genoeg is dan kunt 7 km extra klimmen(en afdalen) naar de top van de Auronzohütte/Tre Cime di Lavaredo (2320 m).

Dag 12: Dobbiaco – Kötschach, 72 km

U verlaat vandaag Italië en keert terug in Oostenrijk.  Onderweg vind u uiteraard weer een aantal obstakels op uw pad. De twee cols van de dag zijn: Sella di Dobbiaco/Toblacher sattel (1210), Kartitscher Sattel (1520).  Geniet van de schoonheid van de Karnische Dolomitenstraße.  Dit alles betekent toch weer 1070 hm.

Dag 13: Kötschach rondrit Plockenpass  & 3-passenrondje, 26, 91  of 122 km

Rondrit Plockenpass, 26 km
Voor iedereen die op de valreep nog een echte col wil bedwingen. De Plöckenpas (1358) is 11 kilometer klim naar de grens met Italië. Deze pittige onregelmatige klim heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 5.7 % met pieken van 11%.  U fietst dezelfde weg terug naar de camping, 810 hm.

Rondrit 2-Passenrondje, 91 km
Een rondje via de Gailbergsattel (948m) en langs de bekende Weissensee (schaatsen) over de Kreuzberg (1077) , totaal 1380 hm

Rondrit 3-Passenrondje via Italië, 122 km
Achtereenvolgens staan er voor de liefhebbers de nog volgende cols op het programma Plöckenpass (1360), Passo di Cason di Lanza (1567), Nassfeldpass/Pso. di Pramollo (1530 m). Totaal 3640 hm

Dag 14: Kötschach – Faak am See, 82 km

Een leuke laatste etappe van deze drie landen tour.  U fietst dwars door Karinthië met als hoogste punt 636 m. Met 630 hm een verdiende lichte laatste etappe.

Dag 15: Vertrek naar Nederland

Na het ontbijt eindigt uw fietsvakantie. De deelnemers die reizen met de fietsbus kunnen er nog een leuke dag van maken voor de bus ’s avonds vertrekt naar Nederland.

Inbegrepen

• Camping– en douchegelden
• Mobiele keuken
• Luifels, tafels en banken
• Reisbegeleiding
• Bagagevervoer
• Technische assistentie en materiaalservice
• Routebeschrijving
• GPS-tracks

Bij te boeken

• Vervoer Nederland – Oostenrijk per Royal-Class fietsbus v.v. (buscode BSOSB)
Fietshuur
• Racefiets € 250,-
• Kaart: xxx(1:xxxxxxx) € xx,-
• Reis- en annuleringsverzekering

Niet inbegrepen

• De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 12, – per persoon per dag

Reisbegeleiding

De reisbegeleiding bestaat uit twee begeleiders. Zij zorgen voor etappe-informatie, bagagevervoer, technische assistentie en materiaalservice, verzorging onderweg en de boodschappen. In het eigen verplaatsbaar restaurant wordt er een heerlijke drie-gangenmaaltijd gekookt. Eén avond wordt er niet gekookt.

Eten & drinken

Er gaat een complete mobiele keuken inclusief borden en bestek mee. De begeleider doet inkopen voor ontbijt, lunch en diner. Gedurende de reis helpt u gemiddeld twee à drie keer de Cycletours kok met het voorbereiden van de maaltijden (ontbijt en diner). Na het eten wordt er natuurlijk nog geholpen met de afwas.
Op alle dagen wordt er gekookt, op één dag na, op die dag is er voor de begeleiding een moment van rust. Voorts is het mogelijk om zelf een lunchpakket te maken. Bij de maaltijden is er ook wijn, water en/of frisdrank, koffie en thee.

Onze koks proberen zoveel mogelijk rekening te houden met diëten en allergieën. Houdt u wel rekening met de beperkingen van kamperen en koken voor een grote groep. Wij verzoeken u vriendelijk eventuele diëten en allergieën bij boeking door te geven en na te vragen of Cycletours aan uw wensen kan voldoen.
De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 12, – per persoon per dag. U kunt er tijdens de reis ook voor kiezen om uit eten te gaan of zelf te koken. U dient dan wel uw eigen kookgerei mee te nemen.

Technische assistentie en hulp

Tijdens de reis gaat er een gecombineerde bagage/servicewagen mee. U zult onze begeleiders meestal in de loop van de dag op de route zien. Zij kunnen u, als dat nodig is, hulp verlenen. De begeleider is technisch goed op de hoogte en kan u helpen bij reparaties onderweg of op de etappeplaats. Mocht u later in de tocht absoluut niet verder kunnen en de begeleiders zijn al voorbij, dan kunt u de begeleider bellen en wordt u opgehaald.

Bagagevervoer

Dit houdt in: het vervoer van uw bagage van etappeplaats naar etappeplaats. Bagage en tenten gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Een eigen campingstoeltje is alleen toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien. Op uw fiets vervoert u slechts uzelf en eventueel een lunchpakketje, regenjack, fototoestel en andere spullen voor onderweg. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website.

Routebeschrijving

U ontvangt de routebeschrijvingen ongeveer 10 dagen voor aanvang van de reis. We raden u aan de route op een kaart in te tekenen.

De campings waar u gedurende de reis op verblijft zijn eenvoudig, maar voorzien in de basisbehoefte. De sanitairgebouwen zijn eenvoudig, maar goed onderhouden. Op de meeste campings is een zwembad aanwezig waar u een verfrissende duik kunt nemen na een fietstocht.

 
Fietsbus

De reis met de fietsbus duurt 17 dagen. Indien u met de fietsbus reist vertrekt de bus op maandag vanuit Nederland en komt op dinsdag (dag 1) aan in Faak am See. Terug vertrekt u op dinsdagavond en komt u op woensdag aan in Nederland.
De reistijd vanaf Arnhem naar Faak am See bedraagt ongeveer 16 uur, de bus zal rond 7.15 in Faak am See aankomen. Bij aankomst op de bestemming zal de reisbegeleiding u opwachten en zal er een ontbijt voor u klaarstaan.

Reisschema fietsbus (BSOSB)

Heenreis

maandag
• 13.00 V Amsterdam
• 14.00 V Utrecht
• 15.30 V Arnhem
dinsdag
• 07.15 A Faak am See

Terugreis

dinsdag
• 22.45 V Faak am See
woensdag
• 12.30 A Arnhem
• 14.00 A Utrecht
• 15.00 A Amsterdam

Eigen vervoer

Komt u met eigen vervoer, dan wordt u op dinsdag in de loop van de dag verwacht op de camping. U treft daar de reisbegeleiders en de overige deelnemers.
De snelste route met de auto  gaat via Heerlen – Keulen – Frankfurt (of via Arnhem Oberhausen) – Nürnberg – München naar Salzburg. Vanaf Salzburg blijft u de A10/E55 richting Villach volgen. .
U kunt de auto op de parkeerplaats naast de camping op eigen risico parkeren.

De huurfiets

U kunt bij Cycletours, indien bij boeking opgegeven, een fiets huren. Klik hier voor meer informatie

De eigen fiets

Een goede fiets is onontbeerlijk voor een geslaagde fietsvakantie. Kijk uw fiets voor vertrek uit Nederland grondig na. Let vooral op de conditie van banden, remmen en versnellingen. Verder adviseren wij u een (kabel)fietsslot en een reparatiesetje met reservebinnenband, fietspompje en multitool mee te nemen.

Reservemateriaal

Gereedschap en reservemateriaal zijn in de begeleidersbus aanwezig. In de grotere plaatsen tijdens de reis zijn fietsenmakers.

Kamperen

De kampeerplaatsen zijn gereserveerd, u dient echter zelf te zorgen voor een tent, matje, slaapzak, binnenzak (laken) en zaklamp. Dit is een reis met een mobiele keuken,wat inhoudt dat er een volledig ingerichte keuken mee gaat inclusief bekers, borden en bestek alsmede tafels en banken. De kosten voor de maaltijden betaalt u ter plaatse (circa € 12,- p.p.p.d.).

Bagagevervoer

Bagage en tenten gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Een eigen campingstoeltje is alleen toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien.

Kleding

Tijdens het fietsen is het aan te bevelen om een goed zittend fietsshirt te dragen dat transpiratievocht snel opneemt en afvoert. Een winddicht jack is prettig in de afdaling en ook extra warme fietskleding kan goed van pas komen. Het weer kan snel omslaan in deze regio en wanneer het beneden in het dal terrasjesweer is, kan het op de top ijzig koud of mistig zijn. Één of meerdere fietsbroeken en -shirts zijn aan te bevelen, evenals een trui voor ’s avonds, een wind/regenjack en hoofdbescherming.Verder: een tasje voor onderweg, hoofdbescherming (helm), een zonnebril en een fototoestel. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website.
Wij raden het ten zeerste aan om een helm te dragen tijden het fietsen.

Zwemkleding

In verschillende landen stellen campings soms specifieke eisen aan de zwemkleding. Deze voorwaarden zijn opgesteld om de hygiëne te bevorderen. In Frankrijk is het bijvoorbeeld vaak niet toegestaan om met shorts aan gebruik te maken van het zwembad op de camping. Op Italiaanse campings komt het voor dat het verplicht is om een badmuts te dragen bij het zwemmen (ook voor heren).