Fietsvakantie Slovenië Italië Julische Alpen & Dolomieten

Fietsvakantie Slovenië Italië Julische Alpen & Dolomieten
Niveau 6 | Renners | Reiscode SHI | Groep | Hotel | Rondreis | 10 dagen | Bus, eigen vervoer

De Dolomieten behoren zonder enige twijfel tot de meest spectaculaire berggebieden. Kale, grillig gevormde kalksteenformaties rijzen onbarmhartig op uit de groene dalen en boezemen iedereen, fietser en niet-fietser, schrik en ontzag in. Deze schitterende natuur vormt het decor voor een uitdagende nieuwe hotelreis die vanuit Slovenië over een groot aantal uit de Giro bekende toppen voert. Deze fietsvakantie Slovenië Italië Julische Alpen & Dolomieten is een combinatie van klassieke cols met een aantal verrassende ontdekkingen.

• Uitdagende etappes door twee landen
• Triglav Nationaal park
• Dolomieten & Monte Zoncolan
• Gedetailleerde routebeschrijvingen en/of GPS-tracks
• 8 dagen fietsen
• Ontbijt, lunch en diner zijn inbegrepen
• Bagagevervoer

Boeken

Reisdata

Met bus:
10 juli

Met eigen vervoer 
10 juli

Reissom (code SHI)

Met bus: € 1240,-
Met eigen vervoer: € 1125,-

Fietshuur

Racefiets € 145,-
Reserveringskosten € 20,-

Boeken

Dag 1: Vertrek met de fietsbus
Dag 2: Aankomst in Bled en na ontbijt Bled – Bovec, 82 km

• Vršič (Passo Moistrocca, 1612 m, 11,5 km, gem. 6,9%)
Het begin van deze schitterende klim van 11,5 km is in het bekende skidorp Kransjka Gora. De col heeft een gemiddelde stijging van 6,9 %. De 3 slotkilometers zijn boven de 10% met pieken van 14%. Op de top is het 20 kimloemer afdalen naar Bovec.

Dag 3: Bovec – Ovaro, 115 km

• Passo del Predil (1156 m, 15 km, gem. 4.7%)
De klim begint direct in Bovec, maar pas vanaf kilometer 7 gaat de weg echt omhoog. Tot 2 kilometer voor de top stijgt het rond de 9%. De laatste 2 kilometer stijgen rond de 5%. Op de top rijdt u Italië binnen.

• Selle Nevae (1190 m, 10 km, 2.5 %)
U blijft na de Predil op een plateau en alleen de laatste 3 kilometer gaat echt omhoog.

• Monte Zoncolan (1735 m, 13,3 km, 9.0% )
Vanaf Paluzza begint de klim van de oostkant. Tot 3 klimter tot de top is de klim te vergelijken met de Alpe d’Huez, maar de laatste 3 kilometer zijn, 12, 13 en 14% gemiddeld met pieken tot 19%. De westzijde van de klim is gemiddeld 12,1%. U kunt vanuit Paluzza ook door het dal naar Ovaro.

Dag 4: Ovaro – Cortina d’Ampezzo 93 of 115 km

• Cima Sappada (1294 m, 24 km, 3.5% )
Deze lange onregelmatig klim begint in Ovaro. Alleen kilometer 3 & 2 zijn met 8% en 10% steil.

• Passo di Antonio,(1475 m, 15,6 km, 3,6%)
Dit is weer een lange niet te steile klim.

• Passo Tre Crocci (1805 m, 26 km, 3.4%)
Deze col maakt de trilogi van lange niet te steile klimmen compleet. Ook hier een venijnig stuk van 5 kilometer met gemiddeld 8,6%.

• 22 kilometer extra: Auronzo Hütte (2362 m, 11 kilometer). Op de top Passo Tre Crocci kunt u doorklimmen naar Rifugio Auronzo/Auronzo Hütte. Voor diegene die nog genoeg zuurstof heeft een absolute aanrader.

Dag 5: Cortina d’Ampezzo, Dolomieten, 62/ 112 km

Korte route
•Leuke rondrit met 3 beklimmingen: we starten met de Passo di Falzarego (2105 m, 16 km) gisteren gereden als afdaling. Daarna volgt een kort klimmetje naar de Colle Santa Lucia (1443 m, 2 km) om vervolgens de slotklim van de Passo di Giau (2236 m, 10 km).

Lange route
•De Dolomieten staan centraal in deze rondrit. Een 4-tal klassieke cols van boven de 2000 m in een rit : Passo di Valparola (2198m), Passo di Gardena (2121m), Passo di Sella (2244m) Passo Pordoi en Passo di Falzarego (2105m)

Dag 6: Cortina d’Ampezzo – Domegge di Cadore, 86 km

• Passo di Giau (2233 m, 15 km, 6,6%)
De laatste keer dat u boven de 2000 m komt. Dit is weer een typische col voor deze reis. Een relatief rustig begin direct vanuit de etapplaats met een zeer pittig einde. De laatste 8 kilometers hebben een gemiddelde van 8.8% met pieken van 12%.

• Forcella Staulanza (1773 m 14,6 km 5.2 %)
Alle stijgingspercentages van 0 tot 10 komen voor in deze zeer onregelmatig col.

• Passo di Ciabiana (1530 m, 10 km, 7,0%)
Dit is een gemene steile slotklim. Regelmatig gaat het 10% omhoog, maar het blijft zeer onregelmatig.

Dag 7: Domegge di Cadore – Gemona del Friuli, 98 km

De laatste etappe in Italië. U verlaat vandaag de hoogste toppen. Via minder bekende cols als Passo della Mauri (1289 m), Cima Corso (868 m, 9 km). Langs het Lago dei Tre Comune fietst u naar Gemona del Friuli

Dag 8 Gemona del Friuli – Kobarid 89 km

Op en neer tot bij Nimis, via veelal kleinere wegen. Een korte klim naar Passo di Monte Croce (267 m, 1,7 km) en na Attimis volgt een langere klim (17 km) naar Sella del Jôf (781 m) en Madonnina del Domm (960 m) Via Cividale naar Savogna en dan nog 8,5 km klimmen tot in Slovenië.

Dag 9 Kobarid – Bled 90 km’s avonds Vertrek naar Nederland met de fietsbus

Via rustige en smalle wegen en kleine dorpjes naar Tolmin. Vandaar via op- en neergaande weg door prachtig stukje natuur tot bij Kneža. Dan volgen we stroomopwaarts de rivier Bača tot bij Podbrdo. Daar start de klim naar Soriška Planina (of Bohinjsko Sedlo, 1307 m, 13 km). Afdalen naar Bohinjska Bistrica en stroomafwaarts langs rivier Sava Bohinjska naar Bled.
Na het diner gaat u met de fietsbus terug naar Nederland. De deelnemers met eigen vervoer blijven nog 1 nacht in het hotel.

Dag 10 Aankomst in Nederland of vertrek vanuit Bled

Inbegrepen

• 7/9(eigen vervoer) Overnachtingen in hotels op basis van 2/3-persoonskamer met (meestal) bad of douche/wc
• Ontbijt en diner
• Lunchpakket
• Verzorging onderweg
• Reisbegeleiding
• Bagagevervoer
• Technische assistentie en materiaalservice
• Routebeschrijving
• GPS tracks op aanvraag

Bij te boeken

• 1 perskamer € 225,-.
Fietshuur
• Kaart: TCI 3 (1:200.000) & ADAC 6 (1:150.000)
• Reis- en annuleringsverzekering

Reisbegeleiding

Bij deze reis gaat er één begeleider mee. Hij/zij zorgt voor etappe-informatie, de boodschappen, verzorging onderweg, technische assistentie en materiaalservice en bagagevervoer.

Eten en drinken

Het ontbijt vindt ’s ochtends in het hotel plaats. De meeste hotels hebben een buffet en waar nodig wordt het aangevuld door de Cycletours begeleider. Na het ontbijt is er ook de mogelijkheid om zelf een lunchpakket te maken. Onderweg zorgt de begeleider dat u niets te kort komt. Hij/zij staat onderweg met water, snacks en fruit. Het diner wordt in of in de buurt van het hotel gegeten. Het diner bestaat uit een voor-, tussen-, hoofd- en nagerecht en is aangepast aan de inspanningen die verricht zijn. De koks proberen zoveel mogelijk rekening te houden met diëten en allergieën. Wij verzoeken u vriendelijk eventuele diëten en allergieën bij boeken door te geven, zodat hier indien mogelijk rekening mee gehouden kan worden.

Technische assistentie en hulp onderweg

Op deze reis gaat een gecombineerde bagage/servicewagen mee. U zult onze begeleider meestal in de loop van de dag op de route zien. Hij kan u, als dat nodig is, hulp verlenen. De begeleider is technisch goed op de hoogte en kan u helpen bij reparaties onderweg of op de etappeplaats. Mocht u later in de tocht absoluut niet verder kunnen en is de begeleider al voorbij, dan kunt u de begeleider bellen en wordt u opgehaald.

Bagagevervoer

Dit houdt in: het vervoer van uw bagage van etappeplaats naar etappeplaats. De bagage gaat mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 15 kg per persoon. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. De beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto maakt meer bagage niet mogelijk. Op uw fiets vervoert u slechts uzelf en eventueel een lunchpakketje, regenjack, fototoestel en andere spullen voor onderweg. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website

Routebeschrijving

U ontvangt het routeboekje & Gps-tracks met routebeschrijving, hoogteprofiel en overzichtskaartje circa 10 dagen voor aanvang van de reis. We raden u aan de route op een kaart in te tekenen.

Hotels

De hotels waarin u verblijft zijn van 2 à 3 sterren niveau. Alle hotelkamers hebben een douche. De meeste hotels hebben een eetzaal en een afgesloten ruimte voor de fietsen. Daarnaast hebben sommige hotels een kleine bar en terras.

Fietsbus

De reis met de fietsbus duurt 10 dagen. Indien u met de fietsbus reist vertrekt de bus op maandag vanuit Nederland en komt op dinsdag (dag 1) aan in Bled. Terug vertrekt u op dinsdagavond en komt u op woensdag aan in Nederland.
De reistijd vanaf Arnhem naar Bled bedraagt ongeveer 16 uur, de bus zal rond 9.00 in Bled aankomen. Bij aankomst op de bestemming zal de reisbegeleiding u opwachten en zal er een ontbijt voor u klaarstaan. Na het ontbijt en omkleden stapt u direct op de fiets.

Reisschema fietsbus (BSOSB)

Fietsvakanties Cycletours fietsbus

Heenreis

maandag
• 13.00 V Amsterdam
• 14.00 V Utrecht
• 15.30 V Arnhem
dinsdag
• 09.00 A Bled

Terugreis

dinsdag
• 21.00 V Bled
woensdag
• 12.30 A Arnhem
• 14.00 A Utrecht
• 15.00 A Amsterdam

Eigen vervoer

Komt u met eigen vervoer, dan wordt u op maandag in de loop van de dag verwacht in het hotel. U treft daar de reisbegeleiders en de overige deelnemers.
De snelste route met de auto gaat via Heerlen – Keulen – Frankfurt (of via Arnhem Oberhausen) – Nürnberg – München naar Salzburg. Vanaf Salzburg blijft u de A10/E55 richting Villach volgen en vervolgens Bled. U kunt de auto op de parkeerplaats naast de camping op eigen risico parkeren.

De huurfiets

U kunt bij Cycletours, indien bij boeking opgegeven, een fiets huren. Klik hier voor meer informatie

De eigen fiets

Een goede fiets is onontbeerlijk voor een geslaagde fietsvakantie. Kijk uw fiets voor vertrek uit Nederland grondig na. Let vooral op de conditie van banden, remmen en versnellingen. Verder adviseren wij u een (kabel)fietsslot en een reparatiesetje met reservebinnenband, fietspompje en multitool mee te nemen.

Reservemateriaal

Gereedschap en reservemateriaal zijn in de begeleidersbus aanwezig. In de grotere plaatsen tijdens de reis zijn fietsenmakers.
Kamperen
De kampeerplaatsen zijn gereserveerd, u dient echter zelf te zorgen voor een tent, matje, slaapzak, binnenzak (laken) en zaklamp. Dit is een reis met een mobiele keuken,wat inhoudt dat er een volledig ingerichte keuken mee gaat inclusief bekers, borden en bestek alsmede tafels en banken. De kosten voor de maaltijden betaalt u ter plaatse (circa € 12,- p.p.p.d.).

Bagagevervoer

Bagage en tenten gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. Een eigen campingstoeltje is alleen toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien.

Kleding

Tijdens het fietsen is het aan te bevelen om een goed zittend fietsshirt te dragen dat transpiratievocht snel opneemt en afvoert. Een winddicht jack is prettig in de afdaling en ook extra warme fietskleding kan goed van pas komen. Het weer kan snel omslaan in deze regio en wanneer het beneden in het dal terrasjesweer is, kan het op de top ijzig koud of mistig zijn. Eén of meerdere fietsbroeken en -shirts zijn aan te bevelen, evenals een trui voor ’s avonds, een wind/regenjack en hoofdbescherming.Verder: een tasje voor onderweg, hoofdbescherming (helm), een zonnebril en een fototoestel. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de brochure en de website.
Wij raden het ten zeerste aan om een helm te dragen tijden het fietsen.

Zwemkleding

In verschillende landen stellen campings soms specifieke eisen aan de zwemkleding. Deze voorwaarden zijn opgesteld om de hygiëne te bevorderen. In Frankrijk is het bijvoorbeeld vaak niet toegestaan om met shorts aan gebruik te maken van het zwembad op de camping. Op Italiaanse campings komt het voor dat het verplicht is om een badmuts te dragen bij het zwemmen (ook voor heren).